Instytut Malarstwa i Rysunku

2

Sekretariat Instytutu Malarstwa i Rysunku

pokój 263 
piętro II, pawilon E

mgr Katarzyna Siennicka

42 254 75 80

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 303.7 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 353.83 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 89.05 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 162.2 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 225.45 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 362.48 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 374.44 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 442.44 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 564.34 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 364.2 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 373.13 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 343.27 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 389.82 KB

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Asystent:

mgr Katarzyna Gołębiowska

Nr sali:  272

Charakterystyka:

Głównym i najważniejszym celem Pracowni Rysunku Użytkowego jest przekazanie maximum wiedzy i nabycie przez studentów umiejętności rysunkowych odpowiednio do ich specjalizacji i zgłaszanych potrzeb. Niezbędnym i oczywistym punktem zajęć stacjonarnych jest studium modela, nauka anatomii, obserwacji zjawiska przestrzeni (w tym perspektywy) i światłocienia. Student ma okazję zapoznać się z wachlarzem możliwości, który prezentują różne techniki rysunkowe, wreszcie – zderzyć z wymaganiami, na które mogą natknąć się później, podczas samodzielnej drogi zawodowej.

W pracowni stykają się adepci różnych Wydziałów oraz Instytutów, dla których w większości nauka rysunku zakończy się najpóźniej po dwóch latach. Czas na rzetelną naukę rysunku akademickiego i opanowanie warsztatu jest więc bardzo krótki. Dlatego znacznie szybciej należy dostrzegać indywidualne predyspozycje i prowadzić studentów w kierunku samodzielnej kreacji artystycznej, bądź konkretnych umiejętności w rysunku użytkowym.

Gdy szkicuję program nowej pracowni podczas szczególnie trudnego okresu pandemii, częściowo w zdalnym trybie nauczania, staram się być elastyczny, adekwatnie do szybko zmieniającej się sytuacji. Rzeczywistość wymusza, by działać sprawnie: obserwować, notować, kreować. Studium modela w pracowni poprzedzają szybkie szkice, lecz pracujący w domu nie mają modela… Przygotowywany zestaw ćwiczeń ma za zadanie zapoznać z różnymi narzędziami, technikami, a także tematami. Jak sugeruje nazwa pracowni, równie ważna jest znajomość rysunku perspektywicznego, studium martwej natury, rzuty przedmiotów, autoportret, karykatura, rysunek satyryczny, koncepcyjny, architektoniczny, rysunek pejzażu, storyboard, ilustracja, komiks... Coraz większą popularność wśród rysowników zdobywają techniki cyfrowe, które mogą być uzupełnieniem, bądź alternatywą dla tradycyjnych zajęć stacjonarnych w okresie przymusowej pracy w domu.

Rysując zmierzamy drogą barwnej ascezy, choć czasem trudno jest uniknąć barw w rysunku. Chodzi mi raczej o pozbycie się przypadkowego „gadulstwa kolorem”, gdy jest on niepotrzebny. Kolor nie może tuszować ubytków warsztatowych. Kluczowym zadaniem, jak mi się wydaje, jest operowanie przede wszystkim linią, czy też stosując się do słów W. Kandinsky’ego: punktem, linią i płaszczyzną. Ponadto rysunek (nawet nie mając do dyspozycji barwy) posiada szereg odpowiedników formy muzycznej. Tak dochodząc do słowa ”forma” jesteśmy u progu myślenia abstrakcyjnego i bezprzedmiotowej kreacji…

do góry