Instytut Malarstwa i Rysunku
Pracownia Przestrzeni Eksperymentu Malarskiego
dr hab. Jarosław Chrabąszcz, prof. uczelni
Asystent:
mgr Eryka Jura
Typ studiów:
stacjonarne jednolite magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali: 267
Charakterystyka:
Kształcenie w pracowni „Przestrzeń Eksperymentu Malarskiego” odbywa się dwustopniowo.
Pierwszy stopień dotyczy studentów I i II roku i obejmuje studiowanie, szeroko pojętej natury.
Na podstawie studium natury omawiane są zagadnienia konstrukcji i budowy obrazu.
Praca z martwą naturą pozwala uwrażliwić studenta na kontrasty kolorystyczne i walorowe, kontrasty kształtu i wielkości oraz przestrzeni występujące w oglądanym zjawisku
Pierwsze ćwiczenia obejmują typowe zagadnienia związane z powstawaniem obrazu, jakimi są: kompozycja, temperatura koloru w świetle i w cieniu, oraz statyka i dynamika poszczególnych obszarów przedstawienia.
Początkowy etap studiowania w pracowni pozwala studentowi doskonalić i rozwijać warsztat malarski oraz dobierać odpowiednie środki plastyczne, do przedstawienia zaistniałej sytuacji w naturze.
Następnym krokiem w studiowaniu natury są próby jej interpretacji, polegające na syntezie poszczególnych elementów lub całości obserwowanego zjawiska. Pozwala to na rozwój świadomości plastycznej młodego artysty i jest to wstęp do poszukiwania własnego języka artystycznego.
Począwszy od trzeciego roku studiów zachęcamy podopiecznych do proponowania własnych rozwiązań artystycznych oraz eksperymentowania z różnymi materiałami i technikami malarskimi oraz współcześnie dostępnymi mediami.
Obraz traktowany jest jako szeroko pojęte dzieło, nie koniecznie istniejące tylko na płaszczyźnie płótna i może on wkraczać w inne dyscypliny artystyczne, takie jak rzeźba, rysunek czy sztuka video.
Eksperyment oraz - często zaistniały w pracy – przypadek, prowokują studenta do podejmowania decyzji o akceptacji lub odrzucenia powstałych rozwiązań, co rozwija jego świadomość plastyczną i samodzielność.
Otwartość na nowatorskie podejście do obrazu oraz na rożnorodne propozycje rozwiązań w pracy artystycznej to cechy charakterystyczne prowadzonej przez nas pracowni, a radość tworzenia i odkrywania oraz obcowania z tajemnicą, jaką jest akt twórczy oraz samo dzieło sztuki, stawiamy na pierwszym miejscu w edukacji.
„Jedną z zalet młodości jest to, że nie zniechęcają jej prozaiczne trudności, . które dla większości dorosłych wydają się nie do przezwyciężenia.”
Michio Kaku