Instytut Animacji i Gier
Pracownia Grafiki Animacyjnej
dr hab. Piotr Kucharski, prof. uczelni
Typ studiów:
stacjonarne studia I stopnia
stacjonarne studia II stopnia
Nr sali: 102, 301 (budynek przy ul. Franciszkańskiej 76/78)
Charakterystyka:
Projektowanie grafiki animacyjnej, „motion design”, projektowanie ruchomego obrazu – to kilka określeń zakresu problemów, właściwie tożsamych, ale w sposób jednoznaczny opisujących obszar zagadnień jakimi zajmuje się Pracownia. Typowy projektant ruchomego obrazu to grafik z klasycznym, akademickim wykształceniem, który potrafi zintegrować elementy czasu, dźwięku i przestrzeni z tradycyjnym zestawem umiejętności projektowych. „Motion design” jest podzbiorem projektowania graficznego używanym w kontekście produkcji filmowej czy video, stosowaniu kinetycznej typografii, efektów specjalnych czy animacji internetowych.
Przejście od grafiki dwuwymiarowej do trójwymiarowej, daje ogromne możliwości rozwoju i satysfakcji z tworzenia nowych wartości. Projektowanie animowanych czołówek do programów telewizyjnych, animacje znaków graficznych lub tworzenie wirtualnych rzeczywistości jest bardzo atrakcyjne z punktu widzenia profesjonalnego czy przyszłego projektanta. Posługiwanie się ruchomym, kinetycznym tekstem, pozbawionym analogowych ograniczeń jest niezwykle intrygujące i daje ogromne możliwości kreacyjne. Dodatkowo przeniesienie takich działań z programów dwu do trójwymiarowych tą kreację potęguje niewspółmiernie i otwiera nowe horyzonty. Nie trzeba się oczywiście ograniczać tylko do ruchomej typografii. Tekst można łączyć z dowolnymi obiektami; fotografią, przestrzennymi modelami, filmami zarejestrowanymi kamerą czy animacjami. Wszystkie te elementy mogą współistnieć razem lub osobno, zaprojektowane w dowolnej stylistyce, począwszy od technik rysunkowych po hiperrealistyczne rendery doskonale naśladujące świat realny. U podstaw wiedzy i kwalifikacji jakie powinien posiadać „motion designer”, leży rysunek, malarstwo, kompozycja, klasyczne projektowanie graficzne czy rzeźba. Każda z tych dyscyplin, ich świadomość, ma ogromny wpływ na końcowy efekt kreacji obrazu, różnica polega jedynie na tym że ostatecznym efektem jest ruchomy obraz.