Instytut Animacji i Gier
Pracownia Animowanych Struktur Wizualnych
dr Dariusz Ludwisiak, adiunkt
Typ studiów:
stacjonarne studia I stopnia
Nr sali: 102, (budynek przy ul. Franciszkańskiej 76/78)
Charakterystyka:
Program Pracowni Animowanych Struktur Wizualnych oparty jest na działaniach wizualnych, wykorzystujących zasady dotyczące z jednej strony zagadnień związanych z klasyczną kompozycją, rozmieszczenia elementów na płaszczyźnie, zagadnień związanych z barwą, rytmem; z drugiej strony projektowania graficznego, podstaw projektowania graficznego wraz z elementami grafiki kinetycznej. Poprzez szereg ćwiczeń, począwszy od drobnych, nieskomplikowanych, po coraz bardziej złożone, wieloetapowe zadania studenci rozwijają umiejętność postrzegania logicznej współzależności zachodzącej w relacjach pomiędzy wykreowanymi elementami, a płaszczyzną, na której się znajdują. Kolejne ćwiczenia poszerzają zakres zagadnień, wprowadzając i systematyzując wiedzę z zakresu relacji barwnych, percepcji koloru, współzależności rytmicznych i sposobów przedstawienia ruchu. Stanowią również punkt wyjścia umożliwiającą dostrzeżenie różnic pomiędzy układami na płaszczyźnie a układami kinetycznymi, wprowadzającymi do rozwiązań dodatkowy element, jakim jest następstwo czasowe. Podstawy projektowania graficznego oraz zagadnienia związane z projektowaniem graficznym są integralną częścią programu, pozwalające dostrzec powiązania z problematyką dotyczącą kompozycji plastycznej i stanowią logiczne jej rozwinięcie, w powiązaniu ze strukturą płaszczyzny.
Ćwiczenia poprzedzone są szeregiem wykładów, ukazujących zarówno historyczne jak i teoretyczne tło poruszanych zagadnień.
Studia umożliwiają rozwój umiejętności prowadzenia badań wstępnych, opracowania koncepcji, tworzenia na płaszczyźnie kompozycji i układów graficznych od nieskomplikowanych do wielowątkowych, organizacji projektów i tworzenia komunikatów wizualnych, transpozycja płaskiego obrazu na ruchomy. Finalnymi realizacjami są nie tylko kompozycje na płaszczyźnie ale nawiązujące do nich także krótkie animacje, w których studenci przekładają rozważania wstępne prowadzone na podłożu płaskim, uwzględniających jego strukturę jak i wykraczających poza nią, na zagadnienia związane z ruchem.