Inne wystawy
Imagine that...
W dniach 12 maja - 6 czerwca 2022 r. w foyer budynku sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Żubardzka 2A) oglądać można wystawę „Imagine that...”, prezentującą postawy artystyczno-projektowe studentów i pedagogów Instytutu Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz oraz Instytutu Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Ekspozycja towarzyszy XXXIII Sesji Konferencji Regionalnej ONZ do spraw Wyżywienia i Rolnictwa dla Europy w 2022 r.
Chłodna przestrzeń foyer stała się dobrym pretekstem do zbudowania dynamicznej narracji, której nośnikiem jest miękkie i zmysłowe medium, zmieniające akustykę wnętrza. Tkanina i ubiór są obecne w naszym życiu najczęściej w kontekście ciała, zaś kontekst wystawienniczy wykorzystuje bliskość oswojonych przedmiotów do przekazania istotnych treści. Wiele snuje się już opowieści o nadmiarze przedmiotów i nadmiarze śmieci, grzechach kapitalizmu i widocznym końcu świata, jaki znamy. Czy zatem jesteśmy w stanie wyobrazić sobie lepszą przyszłość? I czy za wyobraźnią pójdą konkretne działania? Odpowiedź jest obowiązkiem każdej i każdego z nas.
Kuratorki wystawy: dr Dominika Krogulska-Czekalska, dr Dorota Salska
Uczestnicy wystawy:
Instytut Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz
- Kamila Lewandowska, „Bees love blue”
- Kacper Witkowski, „Niepokojące wizje przyszłości”
- Zuzanna Wójcik, “Textiles for wellbeing”
Instytut Ubioru
- Alicja Tkaczyk, kolekcja „Compassio”
- Rafał Klacza, kolekcja „Underwater Riots”
Kacper Witkowski w swoich tkaninach drukowanych przedstawia „Niepokojące wizje przyszłości”, zaś Kamila Lewandowska proponuje ogromny koc piknikowy przywołujący syntetyczny obraz łąki w kolorach najatrakcyjniejszych dla zapylaczy - „Bees love blue”. Obie prace mają wywołać refleksje, a czytać można je na różne sposoby.
Zuzanna Wójcik w swojej pozbawionej motywów tkaninie zwraca uwagę na kojący aspekt haptyczności w projektach mających wpływać na samopoczucie i kondycję człowieka - jego ogólny dobrostan (ang. wellbeing).
Kolekcja „Compassio” Alicji Tkaczyk to alegoria katastrofy ekologicznej i opowieść o współodczuwaniu z naturą. O brutalnym rodzaju przebrania, jaki człowiek funduje naturze. Autorka w swoich projektach wykorzystuje autorskie techniki, stosując jako materiał papierki po batonikach, woreczki po ryżu czy innego rodzaju odpady. Prawie wszystkie użyte materiały są z odzysku - nici i przędze są resztkami poprodukcyjnymi. Kolekcja „Compassio” wynika z kontestacji tego, co dzieje się wokół ekologicznych tematów; daje wyraz sprzeciwu wobec postępującej degradacji środowiska naturalnego, wspierając zarazem walkę o ochronę środowiska.
Rafał Klacza poprzez swoje działania projektowe zwraca uwagę na zagrożenia wobec natury, która słabnie, gdy na jej teren wkracza człowiek i próbuje ją sobie podporządkować, nie zważając na jej prawa. Ptaki umazane w ropie są dla autora niczym młodzi buntownicy w swoich czarnych skórach, a ostre ćwieki utożsamia z kolcami jeżowców. Inspiracji poszukuje w subkulturze punku, wyrażającej sprzeciw wobec władzy i instytucjonalizacji życia. W realizacjach wykorzystuje autorskie tkaniny, łączy druk, malarstwo na ekoskórze, naszywanie, patchwork, opalanie i doklejanie. Tkaniny pozyskuje z odpadów produkcyjnych i tzw. stoków. Kolekcja „Underwater Riots” to bunt wobec naszego destrukcyjnego wpływu na środowisko.