Galeria Grafiki Studenckiej „Pomiędzy”

2
  • miniatura
    Filename: miniatura.jpg
    Size: 85.55 KB
  • plakat
    Filename: plakat.jpg
    Size: 412.92 KB
  • linkyt.txt
    Filename: linkyt.txt
    Size: 0.03 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 422.63 KB
  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 341.86 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 389.49 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 514.96 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 390.68 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 327.95 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 463.5 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 233 KB

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia wystawy „Post-Kwarantanna”, podczas której zostaną zaprezentowane prace zrealizowane przez studentów z Pracowni Technik Wklęsłodrukowych pomiędzy 12 marca a 2 czerwca 2020 roku, w okresie zamknięcia uczelni z powodu sytuacji epidemiologicznej w kraju. Wystawa jest kontynuacją wystawy „Kwarantanna”, która odbyła się w czerwcu br. online na stronie fb Koła Naukowego „Eksperymentarium”.

Tym razem w Galerii Grafiki Studenckiej „Pomiędzy” w budynku głównym Akademii zostanie pokazany większy wybór eksperymentalnych grafik, rysunków, obrazów i książek artystycznych. Wystawę można oglądać od 21 grudnia 2020 roku do 28 lutego 2021. Zostanie ona także zaprezentowana w postaci materiału wideo oraz fotorelacji dostępnej na stronie internetowej oraz profilu fb uczelni.

Kuratorzy wystawy: dr hab. Alicja Habisiak-Matczak, prof. uczelni, dr Oskar Gorzkiewicz
Projekt plakatu: dr Oskar Gorzkiewicz

***

Pomysł na zorganizowanie tej wystawy narodził się w momencie, gdy dowiedzieliśmy się o konieczności zamknięcia Akademii. Chcąc uniknąć marazmu, od razu się umówiliśmy, że postaramy się czas izolacji spędzić na twórczej pracy w domach, by na koniec semestru pokazać jej wyniki na wspólnej wystawie pod znaczącym tytułem, który nadała wystawie studentka Pani Daria Łuka. Nie wiedzieliśmy wtedy, że z konieczności będzie to wystawa prezentowana wirtualnie.

Przez trzy miesiące praca ze studentami trwała w sposób zdalny, a polegała na wymianie dziesiątków maili, na spotkaniach na platformie Webex, na przesyłaniu setek plików, obrazów i filmów, ale też zdjęć dokumentujących prace w domowych warunkach.

Nasze kontakty były niezwykle intensywne i poruszające, nastroje zmieniały się od poczucia bezsilności i ogólnej niemocy poprzez frustrację nieudanymi próbami aż po euforię, gdy wreszcie udało się osiągnąć ciekawe efekty, choć zwykle inne od tych zamierzonych. Te uczucia przeplatały się wielokrotnie z różną intensywnością.

Doświadczenie kwarantanny, odcięcia od ludzi, od warsztatów Akademii, od spotkań i codziennego ruchu było dla wszystkich czymś wyjątkowym, skłaniającym do refleksji nad sobą, nad własną twórczością, nad swoim stosunkiem do rzeczywistości. Poprzez rozmowy na temat emocji, przeżyć i doświadczeń każdego z osobna, udawało nam się stworzyć rodzaj bliskości i wspólnoty, mimo że fizycznie dzieliły nas nieraz setki kilometrów.

Skupienie się na pracy twórczej pozwalało nam zbudować bezpieczny azyl, w którym można było na chwilę zapomnieć o panującej pandemii albo właśnie do niej się odnieść w swój własny sposób. Była to też okazja, by zmierzyć się z technikami, po które być może nie pokusilibyśmy się sięgnąć w naszej świetnie wyposażonej pracowni.

Wystawa jest świadectwem przeżytego wyjątkowego czasu. Spośród wielu prac musieliśmy wybrać tylko po kilka każdego autora, starając się ukazać jak najbardziej różnorodne graficzne i rysunkowe komentarze do otaczającej nas rzeczywistości.

Podstawową formą wypowiedzi był rysunek, który jest istotnym wstępem do wszelkiej twórczości graficznej.

Wspólnie z asystentem, Oskarem Gorzkiewiczem, staraliśmy się regularnie przesyłać studentom nowe pomysły i inspiracje co do możliwych eksperymentalnych technik i niekonwencjonalnych metod, które da się zrealizować bez dostępu do prasy graficznej czy profesjonalnego dygestorium. Inspiracją były liczne filmy instruktażowe, pokazujące takie techniki, jak monotypia, algrafia, a nawet frotaż. Studenci podejmowali ambitne próby zbudowania własnej prasy z wyżymaczki do pralki typu „Frania”, starali się odbijać grafiki metodą druku wypukłego, nakładając farbę za pomocą wałka do tapet oraz dociskając papier do matrycy zwykłą kuchenną łyżeczką. Próbowaliśmy robić matryce z tacek styropianowych i z opakowań typu „Tetra Pak”. Powstały też klasyczne techniki wklęsłodrukowe, pieczołowicie wychwiejakowane i wygładzone matryce mezzotinty, suche igły i pleskoryty. Pojedyncze obrazy zostały zakomponowane w formę animacji, powstały książki typu leporello i domowe wystawy na ścianach pokojów.

dr hab. Alicja Habisiak-Matczak, prof. uczelni
Kierownik Pracowni Technik Wklęsłodrukowych

Serdecznie zapraszamy!

do góry