Galeria Lektorium
GAME WORLDS. Press Start
„GAME WORLDS. Press Start” to kolejna z cyklu wystaw poświęconych światom gier wideo – ich miejscom, przedmiotom i architekturze.
Projektowe korzenie gier tkwią w dziedzictwie kulturowym, tożsamości twórców oraz inspiracjach czerpanych z rzeczywistej przestrzeni. Te prezentowane na wystawie ukazują, jak cyfrowe krajobrazy mogą stać się nośnikami historii, mitów i osobistych narracji, łącząc wirtualną eksplorację z autentycznymi odniesieniami do świata rzeczywistego.
PLAYER 1 > STEAMRIFT, autor: Rafał Szrajber
SteamRift to kryptonim projektu, którego celem jest odkrycie utajnionej i ukrytej przed światem historii rozwoju wielkoprzemysłowej Łodzi. Opowieść o odkrytych pod miastem parowych szczelinach, które przyczyniły się nie tylko do rozwoju miasta, ale i rozwoju technologii parowych niespotykanych nigdzie indziej w Europie.
Szczeliny i kompleks podziemnego miasta to tajemnica pilnie strzeżona przez Królestwo Polskie, Imperium Rosyjskie oraz liczne grupy interesariuszy. Miała olśnić cały świat i zmienić jego porządek. Jednak wydarzenia historyczne nie pozwoliły ujrzeć jej światła dziennego, przyczyniając się do odseparowania obu światów od siebie - aż do tej pory. Cyfrowe odkrycie parowych szczelin daje szansę na rekonstrukcję zaginionych technologii, poznania ludzkich losów oraz nowe spojrzenie na historię miasta Łodzi, jej dynamicznego rozwoju i możliwego wpływu na losy świata.
PLAYER 2 > NEON CITY, autor: Michał Kruszyniak
Miasto Neonów to nie przestrzeń miejska wypełniona źródłami światła, ale zabieg artystyczny budujący narrację z wykorzystaniem światła opisanego formami neonów, które ożywają po zmroku, nadając miejscom nowe znaczenie, kreując klimat tajemnicy, nostalgii lub futurystycznej energii. Ich pulsujące światło prowadzi wzrok, wyznacza kierunki, podkreśla charakter miasta lub wnętrza, stając się symbolem minionych epok, kultury popularnej i cyfrowych światów. W tym mieście to neony działają jak wizualne punkty orientacyjne, wciągając widza w unikalną opowieść zapisaną w świetle i cieniu.
Kurator wystawy: Rafał Szrajber
Autor identyfikacji wizualnej wystawy: Rafał Szrajber
GAME WORLDS. Press Start
Galeria Lektorium, Biblioteka ASP
ul. Wojska Polskiego 121, Łódź
Czas trwania wystawy: 14.02-10.03.2025 r.
Finisaż wystawy: 10.03.2025 r. (poniedziałek), godz. 12.00