Instytut Fotografii i Multimediów
Pracownia Projektowania i Materializacji Fotografii
dr Dagmara Bugaj
Prowadząca:
Dr Dagmara Bugaj
Przedmioty:
Klasyczne Techniki rejestracji Obrazu
Fotografia Wydawnicza
Techniki Wystawiennicze
Typ studiów:
studia I stopnia
Nr sali:
102/ Wojska Polskiego 121
Charakterystyka:
Pracownia Projektowania i Materializacji Fotografii to przestrzeń, w której traktujemy fotografię jako pole przenikania się sztuk pięknych, designu, technologii i estetyki. Jest miejscem artystycznych eksperymentów w obszarze form obrazowania związanych z materialnością.
W pracowni łączymy obraz fotograficzny z innymi formami twórczości wizualnej, sytuowanymi na pograniczu szeroko rozumianej materializacji i prezentacji dzieła artystycznego.
Pracownia specjalizuje się w wytwarzaniu i przekazywaniu wiedzy w ramach przedmiotów uwzględnionych w siatce godzin Instytutu Fotografii i Multimediów, takich jak: techniki wystawiennicze, fotografia wydawnicza, podstawy projektowania graficznego.
Naszą podstawową aktywność stanowi twórcza i badawcza refleksja nad planowaniem oraz produkcją wystawy, a także zapoznanie z różnorodnymi technikami wystawienniczymi i metodami materializacji dzieła. W pracowni powstają obiekty artystyczne, instalacje, performanse i przestrzenie wirtualne, których wspólny rdzeń stanowi kontekst miejsca, czasu i relacji przestrzennych pomiędzy dziełem a otoczeniem, w ramach którego zafunkcjonowało.
Głównym celem pracowni jest wprowadzenie studentów w problematykę komunikacji obrazowej zmieniającej materię w medium. Fotografia traktowana jest jako baza do prezentowania różnych postaw twórczych oraz sposobów obrazowania rzeczywistości. Skupiamy się wokół działań związanych z organizacją, kuratorstwem, produkcją oraz projektowaniem wystaw artystycznych, zarówno w przestrzeni galerii sztuki, jak i przestrzeni publicznej oraz rzeczywistości wirtualnej. Przez termin „wystawa” rozumiemy różnorodne formy publicznej prezentacji sztuki: od tradycyjnej ekspozycji i towarzyszącym jej katalogu po niezależne publikacje, obiekty, strony internetowe, działania w mediach społecznościowych i rozszerzoną rzeczywistość (augmented reality). Sztuka w tym przypadku rozumiana jest jako wszelkie przejawy aktywności twórczej zachodzące w przestrzeni społecznej i kulturowej.