Inne wystawy
Janusz Antoszczyk. Apetyt na malarstwo
W Galerii Koncept PKO Banku Polskiego w budynku Bramy Miasta w Łodzi już 26 września 2024 r. o godz. 18.00 odbędzie się uroczyste otwarcie i spotkanie z autorem wystawy „Janusz Antoszczyk. Apetyt na malarstwo”. Ekspozycja zaprezentuje kolekcję obrazów olejnych, z których część pokazywana jest jest premierowo.
„Głównym motywem malarstwa Antoszczyka jest postać ludzka zniekształcona za pomocą różnych zabiegów plastycznych. Najczęściej są to portrety lub sceny rodzajowe, jak sam autor je nazywa. Określenia te są kompletnie umowne, bo nie o konkretne osoby portretowane tu chodzi, ani nie o konkretne sytuacje społeczne. Poprzez zniekształcenia trudno jest rozpoznać daną scenę, choć czasem twórca przychodzi nam z pomocą, nadając im (często żartobliwe lub prześmiewcze) tytuły, np. „Pozytywnie zakręcony”, „Za Pan brat”, oba z 2016 roku, czy „Kompozycja umiarkowanego oportunisty” z 2019 roku. Kilka z tych obrazów to parafrazy znanych z historii sztuki tematów (np. „Figura serpentinata”, „Gracje”, „Św. Jerzy”) bądź odniesienia do ważnych dzieł z przeszłości (np. „Las Meninas”, „Sekcja prof. Tulpa”). Obrazy te to swego rodzaju postmodernistyczna gra z konwencjami tematycznymi, jak i formalnymi.
(…) Próbując podsumować twórczość Antoszczyka, warto wskazać jeszcze odmienność jego artystycznej działalności od środowiska, z którego się wywodzi. Absolwent, a następnie nauczyciel akademicki łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych wyraźnie dystansuje się od tradycji tej uczelni. Konstruktywistyczna wiara w ludzki rozum reprezentowana przez Władysława Strzemińskiego i modernistyczna wizja jego następców nie przemawia do Antoszczyka. Jego twórczość ma charakter hedonistyczny, artysta nie podziela wzniosłości i powagi sztuki nowoczesnej. Bliższa jest mu postawa dionizyjska, w której swoboda, radosna zabawa i pogodna erotyka dominuje nad harmonią, umiarem i porządkiem sztuki apollińskiej. Nietzscheańskie dążenie do zaspokojenia woli, przekraczanie granic, naruszanie autorytetów i wzorów zachowań, a także moc twórcza i wymykanie się wszelkim ograniczeniom to cechy, które kształtują twórczą postawę Janusza Antoszczyka”.
z tekstu dra hab. n tech. Artura Zaguły, prof. uczelni,
„Dionizyjskie malarskie kalambury Janusza Antoszczyka”
Janusz Antoszczyk – studiował w latach 1981-86 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi). Dyplom z zakresu projektowania ubioru i malarstwa zrealizował w 1986 roku. Od 1992 roku jest nauczycielem akademickim w macierzystej uczelni. W latach 2007-2012 sprawował funkcję kierownika Katedry Komunikacji Wizualnej na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz. W 2013 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. Od roku jest 2016 kierownikiem Pracowni Malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych łódzkiej ASP.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i grafiką warsztatową. Jest autorem 32 wystaw indywidualnych. Uczestniczył w ponad 70 wystawach zbiorowych – w kraju i za granicą. Jest laureatem wielu nagród i stypendiów artystycznych, m.in. Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki z 1987 roku. W roku 2023 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej przyznał artyście Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Prace Janusza Antoszczyka znajdują się w zbiorach wielu instytucji i w kolekcjach prywatnych, krajowych i zagranicznych, m.in. w Museu D'Art Girona w Gironie w Hiszpanii, w Fundacji Polska-Japonia im. Miyauchi w Tokio w Japonii oraz Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.
Kuratorka wystawy: dr hab. Alicja Habisiak-Matczak, prof. uczelni
Tekst krytyczny do katalogu: dr hab. Artur Zaguła, prof. uczelni
Projekt katalogu oraz identyfikacji wizualnej wystawy: dr Tomasz Matczak
Janusz Antoszczyk – Apetyt na malarstwo
PKO Bank Polski Galeria Koncept
Brama Miasta
Łódź, ul. Kilińskiego 66
Wernisaż wystawy: 26.09.2024 r., godz. 18.00
Czas trwania wystawy: 29.08–31.10.2024 r.
Godziny otwarcia:
poniedziałek – piątek, godz. 9.00-17.00