Inne wystawy

1

Serdecznie zapraszamy na wystawę zbiorową pracowników Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi - Jarosława Borka - WRiDI (wykładowca), Justyny Cieślik Płusy - WSW (wykładowca) Magdaleny Szadkowskiej - WTIU (doktorantka i wykładowca) oraz kolumbijskiego malarza Juliana Ramireza. Wernisaż odbędzie się 17 maja 2019 r. o godz. 19:00 w Galerii Próchnika 1 (ul. Próchnika 1, Łódź)

***

CZTERECH ARTYSTÓW, CZTERY DZIEDINY SZTUKI: RZEŹBA, DESIGN, MALARSTWO, BIŻUTERIA.

Artyści otwierają dyskusję nie tylko z przestrzenią ale również z granicami wybranych dyscyplin. Rzeźby stają się biżuterią, biżuteria rzeźbą, lustra obrazami, obrazy wnikają w przestrzeń ścian. Rzeźby Jarosława Borka wiszą w powietrzu, lewitują zaprzeczając zasadom ciężkości. Wypełnia je powietrze, rysuje odkładający się cień. Biżuteria Magdaleny Szadkowskiej posiada cechy obiektu artystycznego i rzeźby zarazem. Wykonana z transparentnego tworzywa unosi się niematerialnie na powierzchni lustrzanego szkła. Tworzywo sprawia wrażenie zastygłego żywiołu wody, krystaliczne i subtelne, lekkie. Mimo swej ciężkości lewituje, jest niematerialne, tworzy relacje z otoczeniem. Lustra projektu Justyny Cieślik-Płusy również anektują przestrzeń i korespondują z otoczeniem. Odbicia współtworzą obrazy lustra w momencie patrzenia. Zmieniają się nieustannie, nigdy nie przyjmując ostatecznej formy.

Czarna graficzna linia, relacja z przestrzenią, brak koloru rozstrzygnięcia formalne łączą się w sposób płynny z malarstwem Juliana Ramireza. Podziały płaszczyzny kreślone białą linią wpisują się w przestrzeń ścian tworząc nierozerwalną całość. Hieroglify wieńczące geometryczne kompozycje ukazują szerszy kontekst kulturowy. Natura geometrii w dziełach kolumbijskiego artysty staje się pretekstem do ukazania wyższego sensu mieszczącego się w poszukiwaniach idei znaków kulturowych i ich symboli. „W tej sytuacji geometria już sobą być przestaje i sobą być nie może”. *

*J. Berdyszak, Katalog wystawy. Ośrodek propagandy sztuki Berdyszak modele, malarstwo rzeźba grafika, Zielona Góra 1972 s. 5-6

do góry