Inne wystawy

2
  • miniatura
    Filename: miniatura.jpg
    Size: 75.2 KB
  • plakat
    Filename: Piotr Stachlewski_plakat1000.jpg
    Size: 553.76 KB
  • 1.jpg
    Filename: 1.jpg
    Size: 805.08 KB
  • 2.jpg
    Filename: 2.jpg
    Size: 847.52 KB

Finisażem i spotkaniem z autorem zakończy się 26 stycznia 2023 roku wystawa „Piotr Stachlewski. W promieniu talerza – ceramika”, która od 14 października trwa w Galerii Amcor w Łodzi (ul. Aleksandrowska 55).

Wystawiany zestaw prac prof. Piotra Stachlewskiego jest wyborem kilkudziesięciu z ponad pięciuset talerzy kamionkowych wykonanych w latach 2011-2022. Autor prezentuje realizacje z kilku cykli o tytułach: „Odmiana przez osoby”, „Repetycje”, „Defragmentacje”, „Brzytwa Ockhama”, „Euclid, Byrne, Logoman", „Ideogramy”, „Cytaty”, „Pan/Pani pozwoli z nami”.

Wystawie towarzyszy publikacja przygotowana przez STUDIO WW WITOLD WARZYWODA, do której wprowadzeniem jest wywiad z artystą przeprowadzony przez dra Dariusza Leśnikowskiego (Instytut Kultury Współczesnej UŁ). Autor prac przybliża w nim źródła inspiracji oraz niektóre aspekty procesu technicznego.

Kurator wystawy: dr hab. Witold Warzywoda, prof. uczelni
Autor identyfikacji wizualnej wystawy: dr Tomasz Matczak

Piotr Stachlewski. W promieniu talerza – ceramika
Galeria Amcor
ul. Aleksandrowska 55, Łódź

Spotkanie z autorem: 26 stycznia 2023 r., godz. 17.30
Finisaż: 26 stycznia 2023 r., godz. 18.00
Czas trwania wystawy: 14.10.2022-30.01.2023 r.


Fragment wywiadu z autorem

Dariusz Leśnikowski: Gdy uprawia się wcześniej malarstwo sztalugowe, a malowana ceramika to przecież też malarstwo, to pewnie korci, aby stosować sprawdzone już rozwiązania, na przykład w zakresie zestroju kolorów czy sąsiedztwa form? A może od początku spotkania z ceramiką próbowałeś znaleźć inne, właściwe dla kolejnego medium, środki artystycznej ekspresji?

Piotr Stachlewski: „… przyszły projekt maluję akrylem na papierze w skali 1:1. Wiele kwestii jest już wtedy rozstrzygniętych. Jednak nie do końca, bo są szkliwa, które w trakcie wypału spływają, niektóre łączą się w sposób malarski, niekiedy tworzą na styku dodatkową linię. Zdarza się, że odbarwiają fragment plamy sąsiedniej lub wraz z kolejnymi wypałami tracą intensywność. Nie wszyscy wiedzą, że kolor szkliwa w momencie jego aplikacji jest daleki od tego, który zobaczymy po przeszło trzydziestu godzinach, po wyjęciu obiektu z pieca. Z czasem wie się więcej, ale każde nowe szkliwo w palecie używanych kolorów podnosi wielokrotnie możliwość niespodzianki. Czasami fajnej, kiedy indziej... Niektórzy malarze lub krytycy lubią mówić o alchemii w kontekście funkcjonowania koloru w malarstwie sztalugowym. Zapraszam do pracowni ceramicznej, gdzie nie jest to już li tylko metafora”

Pełna wersja wywiadu oraz katalog wystawy:

okladka a5ec0


prof. dr hab. Piotr Stachlewski

Urodził się w 1964 roku w Łodzi. Studiował na Wydziale Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi w latach 1983-1988. Dyplom z wyróżnieniem otrzymał w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. Andrzeja Bartczaka. Od 1987 roku pracuje w macierzystej uczelni, w której obecnie kieruje Pracownią Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych. W 2015 roku otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. Twórczość w zakresie malarstwa, grafiki, ceramiki i fotografii. Jest członkiem Rady Uczelni ASP w Łodzi.

Brał udział w ponad 170 wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą, między innymi: Internationale Triennale des Kunstlerisches Hochdrucks Xylon 12 w Szwajcarii w 1994 roku; The 15th SPACE International Print Biennial Seoul w Korei w 2009 oraz 8th International Biennial of Contemporary Prints w Belgii w 2011. Brał również udział w międzynarodowych konkursach i wystawach ceramicznych: III International Triennial of Ceramics UNICUM 2015 w Słowenii 

Został uhonorowany między innymi: wyróżnieniem na Krajowej Wystawie Malarstwa Młodych, Konkurs im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w 1996, Grand Prix na I Ogólnopolskim Konkursie Grafiki im. Ludwiga Meidnera w Oleśnicy w 2008, otrzymał również III Nagrodę na X Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego w Olsztynie w 2011. W 2020 roku otrzymał Hiromi Paper Award na konkursie Surface Impressions (International Juried Relief Print Biennial) organizowanym przez LUX Center for the Arts – Constellation Studios, w Lincoln stolicy stanu Nebraska (USA).

do góry