Galeria OdNowa

2
  • miniatura
    Filename: Immersja_miniatura.jpg
    Size: 148.85 KB
  • plakat
    Filename: plakat_Immersja.jpg
    Size: 555.79 KB
  • 1.jpg
    Filename: 1.jpg
    Size: 366.03 KB
  • 2.jpg
    Filename: 2.jpg
    Size: 360.86 KB
  • 3.jpg
    Filename: 3.jpg
    Size: 309.54 KB
  • 4.jpg
    Filename: 4.jpg
    Size: 309.97 KB
  • 6.jpg
    Filename: 6.jpg
    Size: 326.12 KB
  • 7.jpg
    Filename: 7.jpg
    Size: 387.5 KB
  • 8.jpg
    Filename: 8.jpg
    Size: 351.74 KB
  • 9.jpg
    Filename: 9.jpg
    Size: 291.77 KB

Długie i nieśpieszne spacery po parkach, niczym nieskrępowane błądzenie w plątaninie łódzkich ulic, dom, ruina, napis, którego nie rozumiem. Tupot śpieszących się butów, szelest gołębich skrzydeł. Wdech – dym z ulicy miesza się z zapachem świeżo skoszonej trawy – wydech.

Prezentowane na wystawie „Immersja” papiery i obiekty papierowe są ściśle związane z przestrzenią, z której się wyłoniły. Niektóre z nich w sensie dosłownym zawierają fragmenty miasta – dróg, budynków, ruin i parków, które – po wyrwaniu ich z pierwotnego kontekstu – ponownie stały się jego częścią, ale zostały wzbogacone o nowe wspomnienia. W końcu papier pamięta wszystkie dotknięcia, tak jak przestrzeń, w której funkcjonujemy i gdzie zostawiamy ślady naszej codzienności. Często zupełnie bezwolnie, bez większego zaangażowania, westchnienia.

Istotą wytwarzania papieru jest zatrzymanie śladów jego tworzenia w pamięci materii. Jego włókna są wrażliwe, wychwytują każde drobne drżenie ręki. A gdy patrzy się na papier pod światło, odsłania się jego wnętrze, wszystkie historie, które skrywają włókna. Kruchość, a zarazem trwałość tej materii stoją w delikatnej opozycji, zupełnie jak cisza pośród wszechobecnego hałasu. W końcu wrażliwości, choć niejednokrotnie wrodzonej, uczymy się przez całe życie, nabywanie tej cechy wymaga bowiem czasu. Jest ona niezbędna do odnajdywania i wyczuwania detali, odkrywania także ukrytej w nich monumentalności. Szczególnym rodzajem wrażliwej percepcji może być kontemplacja, rozumiana jako próba zanurzenia się w dotyku.

Podobnie jest z aktem twórczym. Zawsze postrzegałam tworzenie, a zwłaszcza pracę z materiałem takim jak papier, jako osobliwy sposób myślenia lub komunikacji, jako bardziej intensywne doświadczanie własnej egzystencji w odniesieniu do czasu i przestrzeni, z którymi nieustannie wchodzimy w relację. Być może jest to swego rodzaju próba nie zrozumienia, ale po prostu patrzenia poza znane nam horyzonty, poszukiwania swojego miejsca.

Dominika Sulírová

Kurator: dr hab. Magdalena Soboń, prof. uczelni
Autorka identyfikacji wizualnej wystawy: Dominika Sulírová

Dominika Sulírová (ur. w 1998 r. w Popradzie, Słowacja) zajmuje się papierem, rysunkiem, animacją i soundartem. Ukończyła studia magisterskie na Wydziałe Pedagogicznym Uniwersytetu Masaryka w Brnie w Czechach. Obecnie kontynuuje naukę w Pracowni Książki i Animacji prowadzonej przez dr Julię Kačerovską na Wydziałe Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Ostrawie. Do Pracowni Papieru w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi trafiła po raz pierwszy w 2021 r. , będąc studentką programu Erasmus+. Urzeczona materią papieru, powróciła po dwóch latach, by rozwijać swoje umiejętności w ramach stażu pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Soboń, prof. uczelni. Prezentowane na wystawie prace powstały w ciągu ostatnich dwóch lat, w pracowniach w Łodzi i w Ostrawie.

Immersja

Galeria OdNowa
Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
ul. Wojska Polskiego 121
II piętro, pawilon E, sala 261

Wernisaż wystawy: 1.06.2023, godz. 13.00
Czas trwania wystawy: 1-21.06.2023 r. 

do góry