Galeria GIGA
Karol Pomykała
Informujemy, że do 25 marca br. wystawa nie jest dostępna dla zwiedzających ze względu na wydane przez Rektora ASP w Łodzi zarządzenie ws. przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-COV-2.
Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy „Karol Pomykała”, który odbędzie się 26 lutego 2020 (środa) o godz. 13.00 w Galerii 144 Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (ul. Wojska Polskiego 121, III piętro). Ekspozycja potrwa do 30 marca 2020 r.
Karol Pomykała - artysta grafik, dyrektor artystyczny. Tworzy prace głównie w technice linorytu, łącząc tradycyjną grafikę artystyczną z nowymi technologiami. Na co dzień zajmuje się również sztuką cyfrową i reklamą. Brał udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, m.in. w 7 Międzynarodowym Festiwalu Drzeworytu w Ulsan w Korei, 6 Międzynarodowym Biennale Grafiki w Guanlan w Chinach, 10 i 11 Międzynarodowej Nagrodzie Graficznej im. Jesusa Nuneza w Hiszpanii czy Międzynarodowym Triennale Grafiki w Turcji, Austrii, Szwecji i Krakowie.
Prace jego autorstwa otrzymały wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, z czego największym uznaniem jego twórczości było przyznanie w 2018 roku Grand Prix Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. Urodził się w niewielkim mieście w okolicach Zamościa, w którym rozpoczął swoją edukację artystyczną na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie. Na co dzień żyje w Warszawie, gdzie tworzy swoją sztukę. Związany ze swoją uczelnią jako doktorant w pracowni Wypukłodruku, rozpowszechnia wiedzę o grafice artystycznej. Linoryty Karola Pomykały można podziwiać w muzeach i prywatnych kolekcjach w Polsce i za granicą.
***
Operując najprostszymi elementarnymi, jakimi są punkty, linie i przekładając je na płaszczyznę, przetwarzam fragment obserwowanej rzeczywistości. Te drobne elementy stanowią podstawę składającą się na kod wizualny moich grafik. Są zapisem osobistych rozważań, w których przenika się świat mikro i makro, tworząc spójną, harmonijną kompozycję. W ujęciu czysto graficznym interesują mnie zagadnienia związane z głębią, strukturą, fakturą, budowaniem kompozycji i planowaniem elementów idących w kierunku syntezy. Praca nad linorytem oczyszcza mnie. Uspokaja i dystansuje od wszystkiego. Jest formą medytacji, choć nie pracuję w ciszy. Uwielbiam audiobooki i słucham ich nałogowo.
Jedną z wielu rzeczy, która pociąga mnie w linorycie i ogólnie w grafice to jej prostota a za razem ogromne skomplikowanie. Jest to trudna technika, która wymaga dużego doświadczenia, nie ma tu miejsca na błędy. Linoryt powstaje poprzez wycinanie specjalnymi dłutkami rysunku, co raz zostanie wycięte na matrycy tego już nie da się zmienić i poprawić. Pociąga mnie właśnie ten brak możliwości poprawy, nie ma tu miejsca na błędy. W grafice najczęściej operuję czernią i bielą, to również powoduje, że muszę podejść do tematu bardziej kreatywnie, jest to wyzwanie, aby za pomocą tylko dwóch kontrastujących barw osiągnąć efekt jaki chcę. Grafika ciągle mnie zaskakuje i bez przerwy uczę się nowych sposobów jej tworzenia.
Przez ostatnie 10 lat pracowałem również jako Art. Director w jednej z największych agencji reklamowych w kraju, doświadczanie zdobyte przy projektach reklamowych na pewno wykorzystuję do opowiadania o linorycie i pokazywanie czym jest grafika. Wiedza jaką zdobywam w zakresie nowych technologii pozwala mi poszerzyć warsztat graficzny i łączyć tradycyjną grafikę z nowoczesnością. Z pewnością doświadczenia z projektów komercyjnych ma wpływ na moje projekty artystyczne.
Tematyka, jaką poruszam, zawsze powiązana jest z osobistymi przeżyciami bądź ważnymi wydarzeniami, w których brałem udział lub jestem ich obserwatorem. Moje grafiki stanowią swoisty rodzaj komentarza. Są elementem mojej biografii i formą mojego pamiętnika. Moje prace są komentarzem na temat otaczającej mnie rzeczywistości. Obserwuję społeczeństwo, próbuję ocenić jego kondycję i dochodzę do różnych, niekoniecznie optymistycznych, wniosków. Moje ostatnie prace przedstawiają zmultiplikowane sylwetki ludzi, którzy ślepo idą w jednym kierunku. Tak widzę nasze społeczeństwo: jako zniewolone, uwikłane w szereg zależności, takich jak praca ponad miarę czy potrzeba nadmiernego konsumowania. Mam wrażenie, że zatraciliśmy się w tym świecie, nie mamy czasu dla siebie i bliskich. To sprawia, że nie jesteśmy szczęśliwi, a jednocześnie godzimy się na ten konformizm i na ślepo, w lekkim uśpieniu, idziemy przed siebie.
Karol Pomykała
Ważniejsze nagrody i wyróżnienia:
- Bronze Award Ulsan International Woodcut Print Biennale, Ulsan, Korea (2019)
- Second Award Megalo International Print Prize, Kingston, Australia (2019)
- Grand Prix International Print Triennial in Krakow, Gallery in Art Bynkier, Kraków, Poland (2018)
- Award them. Haliny Chrostowskiej, 10 Polish Print Triennial, Museum Slaskie, Katowie, Poland (2018)
- First Award, Antalis Design Awards category ART, Warsaw, Poland (2017)
- Honorary Mention, 3rd International Printmaking Triennial of Ulus, Belgrade, Serbia (2017)
- Award Nagry Imre Prize, IV International Prin Biennial Szeklerland, Transylvanian Art Center, Covasna, Rumunia (2016)
- Honorable Mention, Nonesuch Art on Paper Awards, Main&Station, Parrsboro, Kanada (2016)
- Honorable Mention, VIII Ural Print Triennial International Exhibition, Ufa, Russia (2016)
- Honorable Mention, I International Print Biennial LODZPRINTS, Lodz, Poland (2016)
- Honorable Mention, XIII International Graphic Competition them. Joseph Gielniak, Karkonoskie Museum, Jelenia Gora, Poland (2016)
- Bronze, Polish Advertising Competition KTR Portfolio, Warsaw, Poland (2016)
- Second Prize, X International Print Award them. Jesusa Nuneza, Betanzos, Hiszpania (2015)
- The Award them. Paul Steller, IX Polish Print Triennial, Museum Slaskie, Katowie, Poland (2015)
- Bronze KTR, Polish Advertising Competition KTR Print, Warsaw, Poland (2012)
- Honorable Mention, IV Nationwide Graphic Contest Them. Ludwig’s Meidner, Olesnica, Poland (2011)
- Gold KTR, Categoy of creative Student Print, Polish Advertising Competition KTR, Warsaw, Poland (2010)
Wybrane wystawy:
- International Print Triennial Krakow, Art Bunker Gallery, Krakow, Poland (2013, 2015, 2018)
- The 7th Ulsan International Woodcut Festival, Ulsan, Korea (2018)
- International Print Biennial Lodz. Łódź, Poland (2018)
- Group Printmaking Exhibition “Song from the earth”, Shirin Gallery, Teheran, Iran (2018)
- LESSEDRA WORLD ART PRINT ANNUAL 2018, Lessedra Gallery, Sofia, Bulgar (2018)
- XVIII. Deutsche Internationale Grafik-Triennale Frechen, Frechen, Niemcy (2018)
- 22th East Salon of Art “Masters of woodcut and linocut contemporary”, Museum of Lublin, Lublin, Poland (2017)
- Engraving Biennale of Saint-Maur-Des-Fosses, Musee de Saint-Maur, La Varenne Saint-Hilare, France (2017)
- 1st International Print Biennale Yerevan 2017, Fundation KulturDialog Armenien, Yerevan, Armenia (2017)
- International Print Biennial Varna, City Art Gallery “Boris Georgiev”, Varna, Bulgaria (2017)
- 16. International Mini Print Triennale, Łódź, Poland (2017)
- International Exhibition “Miniprint Berlin 2017”, Galleri Heike Arndt DK Berlin, Berlin, Germany (2017)
- 6th Guanlan International Print Biennial, China Printmaking Museum, Guanlan, Shenzhen, China (2017)
- International Graphic Art Biennial Spritgraphic, Old City Hall, Split, Croatia (2017)
- 3nd International Printmaking Triennial of Ulus, Belgrade, Serbia (2017)
- “Young Graphic Poland in Vilnius. Pomykala, Kwiatkowski, Romaniuk, Winiarski”, Ark Gallery, Vilnius, Lithuania (2016)
- XI Premio Internacional de Arte Grafico Jesus Nunez, Betanzos, Hiszpania (2016)
- Ural Print Triennial, Republic of Baszkirii, Russia (2016)
- 9th International Triennial of Small Graphic Forms VILNIUS 2016, Vilnius, Lithuania (2016)
- International Print Triennial, Krakow-Falun, Falun, Sweden (2016)
- V International Exhibition of Graphics, CKM Caddebostan Cultural Center, Istanbul, Turkey (2016)
- 5th International Biennial of Digital Graphics, Gdynia, Poland (2016)
- Nonesuch Art on Paper Awards, Main&Station, Parrsboro, Kanada (2016)
- IV Biennale Grafiki Szeklerland, Transylvanian Art Center, Covasna, Romania (2016)
- I International Print Biennial LODZPRINTS, Lodz, Poland (2016)
- I International Miniprint Exhibition TKO, B-gallery in Tokyo, Art. Zone Kaguraoka in Kyoto, Gallery Irohani in Osace, Japan (2016)
- XXIV International Graphic Award Máximo Ramos, Centro Torrente Ballester, Ferrol, Hiszpania (2016)
- International Print Biennial ROC 2015, National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan (2016)
- “Lines and points – Karol Pomykala” graphic exhibition, Museum Historii Katowic, Katowice, Poland (2016)
- XIII International Graphic Competition them. Joseph Gielniak, Karkonoskie Museum, Jelenia Gora, Poland.2015
- XI Polish Woodcut and Linocut Quadrienale, Art Gallery BWA, Olsztyn, Poland (2015)
- International Graphic Art Biennial Splitgraphic, Old City Hall, Split, Croatia (2015)
- IX Polish Print Triennial, Museum Slaskie, Katowie, Poland (2015)
- International Print Triennial Krakow, Art Bunker Gallery, Krakow, Poland (2015)
- Grand Prix of Young Polish Print Krakow, Art Gallery ASP, Krakow, Poland (2015)
- Tokyo International Mini-Print Triennial 2015, Tama Art University Museum, Tokyo, Japan (2015)
- 5 th International Andriolli Drawing Competition, Art Gallery NOK, Naleczow, Poland (2015)
- XIX, XX Eastern Salon of Art, Gallery Library them. H. Lopacinskiego, Lublin, Poland (2014, 2015)
- Linocutexhibition ofthe Department ofPrintmakingI, 111Stairs Gallery, Lublin, Poland (2015)
- Student Print Biennial, Arsenal Gallery, Poznan, Poland (2015)
- International Print Triennal, Gallery Dalarnas Museum, Falun, Sweden(2014)
- International Print Triennal, Art Center Tophane-i Amire, Istambul, Turkey (2013)
- International Print Triennal, Gallery Künstlerhaus Wien , Vienna, Austria