studia stacjonarne I i II stopnia

Kierunek studiów nowe media stanowi unikatową ofertę edukacyjną nie tylko w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, ale także w skali pozostałych polskich uczelni artystycznych. Interdyscyplinarne studia, łączące sztukę i innowacyjne technologie o ogromnym twórczym potencjale, są odpowiedzią na dynamiczną ewolucję mediów cyfrowych we współczesnej kulturze oraz ich stale rosnący wpływ na wszelkie obszary ludzkiej aktywności, w tym na sztuki wizualne. Celem studiów jest kształcenie nowego pokolenia artystów potrafiących w sposób twórczy posługiwać się zaawansowanymi technologiami w zakresie interaktywnych mediów cyfrowych, sztuki algorytmicznej i generatywnej, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

Kandydat chcący studiować na kierunku nowe media powinien przede wszystkim być osobą kreatywną, posiadać zmysł estetyczny i podstawowy warsztat ogólnoplastyczny. Nie musi jeszcze umieć programować obrazów cyfrowych, tego nauczy się u nas pod okiem specjalistów, aby było to jednak możliwe powinien cechować się również umiejętnością logicznego i analitycznego myślenia.

Kierunek oferuje zajęcia prowadzone przez pedagogów specjalizujących się w problematyce nowych mediów i ich styku z innymi sztukami wizualnymi. W programie kształcenia przewidziano praktyczne zajęcia w zakresie zarówno tradycyjnego warsztatu artystycznego poszczególnych dyscyplin, jak i współczesnych narzędzi informatycznych. Absolwent studiów jest przygotowany do realizowania własnych projektów zawodowych oraz artystycznych korzystając z wiedzy i nabytych umiejętności warsztatowych, technologicznych i technicznych w obszarze szeroko rozumianej sztuki nowych mediów.

Atuty kierunku nowe media:

  • unikatowa w skali kraju, interdyscyplinarna oferta studiów łącząca sztukę i najnowsze technologie cyfrowe
  • indywidualizacja toku studiów dzięki sześciu pracowniom kierunkowym (daje to możliwości kształtowania programu studiów według własnych predyspozycji i zainteresowań studentów)
  • program studiów dostosowany do wymagań współczesnego rynku pracy i najnowszych technologii
  • profesjonalna kadra wykładowców
  • zaplecze techniczne w postaci multimedialnych sal projekcyjnych, pracowni komputerowych oraz specjalistycznych warsztatów

Pracownie specjalistyczne:

I stopień:

  • Pracownia Kreatywnego Kodowania
  • Pracownia Mediów Cyfrowych
  • Pracownia Działań Intermedialnych
  • Pracownia Videomappingu i Rozszerzonej Rzeczywistości

II stopień:

  • Pracownia Obrazu Cyfrowego
  • Pracownia Obrazu w Przestrzeni
  • Pracownia Form Audiowizualnych

Rekrutacja na studia:

Egzamin na studia stacjonarne I stopnia na kierunku nowe media jest dwuetapowy. Pierwszy etap to przegląd portfolio i rozmowa z kandydatem. Drugi etap to egzamin praktyczny weryfikujący umiejętności i predyspozycje kandydata.

Egzamin na studia stacjonarne II stopnia na kierunku nowe media jest I etapowy. Składa się z przeglądu portfolio oraz  rozmowy z kandydatem.

Perspektywy zatrudnienia absolwentów:

  • artysta prowadzący działalność twórczą w zakresie sztuki nowomedialnej (opartej o nowe technologie cyfrowe np. sztuka generatywna, interaktywna), transdyscyplinarnej (tworzącej relacje z innymi pozaartystycznymi dyscyplinami praktyk społecznych np. z nauką, aktywizmem społecznym itp.) oraz transmedialnej (integrującej nowe media i tradycyjne media sztuki)
  • projektant grafiki multimedialnej i generatywnej oraz interaktywnej komunikacji wizualnej w przemyśle kreatywnym (agencje interaktywne, software house, studia graficzne, agencje eventowe, studia filmowe)
  • kurator i animator działań artystycznych, kulturalnych i edukacyjnych z wykorzystaniem najnowszych technologii cyfrowych

Informacje o kierunku

Pok. 222
piętro II, pawilon B
ul. Wojska Polskiego 121

Renata Czerwińska | specjalista ds. dziekanatu

+48 42 254 75 32

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


Godziny przyjęć:

poniedziałek: 10.00 – 13.00
wtorek: 10.00 – 13.00
środa – nieczynne
czwartek: 10.00 – 13.00
piątek: 10.00 – 13.00

Dyrektor Instytutu Nowych Mediów i Kompozycji:

dr Krzysztof Guzek

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


Kierownicy pracowni:

Pracownia Kompozycji 1 – dr hab. Danuta Wieczorek, prof. uczelni

Pracownia Kompozycji 2 – dr Tomasz Kawełczyk

Pracownia Kompozycji 3 – dr hab. Agnieszka Wasiak, prof. uczelni

Pracownia Kreatywnego Kodowania – dr Krzysztof Guzek

Pracownia Działań Intermedialnych – dr Ignacy Oboz

Pracownia Mediów Cyfrowych – dr Piotr Gryz

Pracownia Videomappingu i rozszerzonej rzeczywistości – dr Krzysztof Guzek

Pracownia Obrazu Cyfrowego – dr Krzysztof Guzek

Pracownia Obrazu w Przestrzeni – prof. Piotr Ciesielski

Utworzenie Instytutu Nowych Mediów i Kompozycji poprzedzały ewolucyjne zmiany w koncepcjach programowych wielu jednostek administracyjno-dydaktycznych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Modyfikacje wynikały głównie z różnego typu przemian zachodzących w sztuce czystej ale także z konieczności zaspokajania zmieniających się społecznych potrzeb w obszarze sztuki użytkowej. Najważniejszymi protoplastami instytutu były kolejno Katedra Wybranych Zagadnień Plastycznych, Katedra Multimediów i Katedra Kompozycji. Katedra Wybranych Zagadnień Plastycznych stanowiła w latach 1978 – 2007 nie tylko kluczową bazę kształcenia ogólnoplastycznego, ale była przede wszystkim źródłem interesujących i unikalnych w szkolnictwie artystycznym programów nauczania. Dążenia do poszerzania spectrum zainteresowań problemowych w katedrze pojawiały się w latach 1999 – 2007. Znamienne w tym czasie były na przykład pierwsze próby włączenia nowych technologii informatycznych do programów kształcenia na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Już w roku 1999 we współpracy z informatykami został opracowany program nauczania dotyczący tworzenia obrazów cyfrowych oraz komputerowego wspomagania projektowania graficznego. Niestety program ten, pionierski na gruncie ówczesnego szkolnictwa artystycznego, nie został zaakceptowany przez Radę Wydziału Grafiki i Malarstwa. Dopiero po sześciu latach, kiedy to w nowych standardach nauczania dla kierunku grafika wprowadzono specjalizację „multimedia i techniki przetwarzania obrazu”, zaistniały sprzyjające warunki, które umożliwiły realizację tego zamierzenia i przeprowadzenie głębszej programowej reformy katedry. Szansa została wykorzystana w 2007 roku, zmieniono wtedy nazwę Katedry Wybranych Zagadnień Plastycznych na Katedrę Multimediów oraz wdrożono nowy program dydaktyczny. W Katedrze Multimediów prowadzone było nauczanie podstawowe w zakresie kompozycji i multimediów oraz specjalizacyjne zajmujące się różnymi zastosowaniami mediów cyfrowych. Pracownie wchodzące w skład katedry stosowały szeroką gamę środków wyrazu artystycznego od rysunku, malarstwa, komponowania przestrzeni i utworów czasoprzestrzennych do fotografii, filmów wideo, obrazów rejestrowanych i przetwarzanych cyfrowo oraz podejmowały zadania związane z działaniami i prezentacjami multimedialnymi. Celem kształcenia było uczenie zasad budowy formy w utworach plastycznych i wizualnych oraz gruntowne przygotowanie studentów do świadomego wykorzystania klasycznych oraz nowych technik i technologii cyfrowych w tworzeniu różnego typu obrazów funkcjonujących w ikonosferze sztuki współczesnej.

Szczególnie ważną rolę do spełnienia w katedrze miała Pracownia Obrazu Komputerowego (ostateczna nazwa pracowni − Pracownia Obrazu Cyfrowego została ustalona w 2011 roku). Pracownia Obrazu Komputerowego miała wypełnić lukę programową głównie w dziedzinie zaawansowanych technologicznie mediów cyfrowych. Drugą ważną pracownią w katedrze była powołana w 2013 roku Pracownia Obrazu w Przestrzeni. W pracowni tej w ramach zadań dydaktycznych wprowadzano między innymi działania i zdarzenia interdyscyplinarne. Kolejny przełom programowy katedry nastąpił w roku 2016. Dotyczył on głównie opracowania programu Pracowni Obrazu Cyfrowego, który realizowałby ideowe założenia z roku 2011. Nowy program koncentrował się wokół unikalnych cech obrazu cyfrowego, jakimi są generatywność, zmienność w czasie i interaktywność. Tworzenie obrazów cyfrowych o takich cechach wymagało stosowania najnowszych technik i technologii informatycznych, w tym nauczania programowania.

Ponieważ fundamentem katedry w kształceniu podstawowym były nadal pracownie kompozycji a programy pracowni specjalizacyjnych zajmowały się, w coraz mniejszym stopniu tematami stricte multimedialnymi, toteż w 2017 roku Katedra Multimediów została przemianowana na Katedrę Kompozycji.

Kolejne lata obserwacji specyfiki nauczania oraz dokonań dydaktycznych we wszystkich pracowniach katedry wskazywały, że podejmowana w ramach zajęć problematyka artystyczna zawiera się w wyodrębnionym przez teoretyków obszarze trzech porządków sztuki współczesnej, sztuki nowomedialnej, transmedialnej i transdyscyplinarnej. Zauważenie tych faktów stało się najistotniejszą przyczyną opracowania, unikalnego w skali polskiego szkolnictwa artystycznego, programu odrębnego kierunku studiów: nowe media, którego realizację w zakresie dydaktycznym, badawczym, organizacyjnym i administracyjnym umożliwia utworzony w 2022 roku Instytut Nowych Mediów i Kompozycji.

do góry