Grafika artystyczna to dziedzina sztuki w której dzieła powstają w efekcie procesu druku. Ma bardzo bogatą tradycję w kulturze europejskiej, jej historia związana ściśle z rozwojem drukarstwa sięga początków XV w. Obecnie to w pełni autonomiczna dyscyplina artystyczna o szerokich możliwościach, korzystająca jednocześnie z klasycznych technik jak i nowoczesnych technologii.
Instytut Grafiki Artystycznej powołany został w 2019 r. i jest kontynuacją Katedry Grafiki Artystycznej, która powstała w 1971 r. (wtedy pod nazwą Katedra Grafiki Warsztatowej) z inicjatywy profesorów Romana Artymowskiego, Stanisława Fijałkowskiego i Leszka Rózgi. Swoją działalność rozpoczynała od trzech pracowni: drzeworytu, technik metalowych i litografii, w kolejnych latach powiększana była o pracownie: sitodruku, podstaw grafiki warsztatowej, technik cyfrowych i technik łączonych.
Studenci podejmujący naukę w Instytucie Grafiki Artystycznej mają na I roku obowiązkowe zajęcia w Pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej, której przedmiotem jest propedeutyka technik graficznych. Celem kształcenia w tej pracowni jest poznanie specyfiki zagadnień artystycznych i zdobycie podstawowych umiejętności w posługiwaniu się warsztatem graficznym.
W kolejnych latach studenci dokonują wyboru dwóch pracowni specjalistycznych w taki sposób aby w ciągu całych studiów uzyskać zaliczenie minimum dwóch semestrów we wszystkich pracowniach, a w dyplomowej minimum czterech.
Do wyboru mają:
Pracownia Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej
W której treścią studiów jest szeroko rozumiana problematyka związana z aspektami artystycznymi i technicznymi druku wypukłego oraz powiązanie jej z problematyką utworu czasoprzestrzennego jakim jest książka artystyczna.
Pracownia Technik Wklęsłodrukowych
Daje możliwość poznania i rozwijania tradycyjnych technik druku wklęsłego jak: sucha igła, miedzioryt, mezzotinta, kolagrafia oraz technik trawionych jak akwaforta, akwatinta, odprysk, miękki werniks, a także rzadko stosowanych technik typu: akwatinta solna, lawowana, piaskowa czy technika craclee.
Pracownia Technik Litograficznych
Zakres studiów obejmuje szeroki zaktes technik litograficznych takich, jak: rysunek piórem, pędzlem, prósz, rysunek kredką litograficzną, ossa-sepia, lawowanie, kamienioryt oraz inne rodzaje druku płaskiego.
Pracownia Sitodruku
Jej celem jest umiejętne połączenie problematyki artystycznej z nauczaniem metod warsztatowych umożliwiających świadome korzystanie z pełnego zakresu rozwiązań technologicznych od bezpośredniego wykonywania szablonów, przez użycie emulsji światłoczułej, aż do stosowania reprodukcji fotograficznej.
Pracownia Technik Cyfrowych
Założeniem tej pracowni jest przygotowanie studenta do przyszłej samodzielnej pracy twórczej z zastosowaniem komputera jako współczesnego narzędzia graficznego oraz oprogramowania i urządzeń peryferyjnych takich jak: skaner, aparat cyfrowy, tablet, ploter, itp.
Pracownia Technik Łączonych
Której celem jest zdobywanie doświadczenia w dochodzeniu do zindywidualizowanej intelektualnie i stylistycznie kreacji poprzez: samodzielne formułowanie założeń tematycznych, wybór techniki i metody postępowania w procesie realizacji
Asystent:
dr Piotr Skowron
Typ studiów:
jednolite studia magisterskie
Nr sali: 82
Charakterystyka:
Lata sześćdziesiąte pokazały, jak dynamiczny rozwój sztuki amerykańskiej doprowadziła do powstania nowego kierunku, w którym dzieło plastyczne miało być szybko i w dużym nakładzie powielane. W celu realizacji pomysłu, twórcy posługiwali się techniką sitodruku, która spełniała te warunki i przyczyniła się do jej propagowania oraz rozwoju.
Sztuka pop-artu czyli sztuka popularna zapoczątkowała zupełnie inny sposób postrzegania sztuki i sposobu myślenia, który objął niemal cały świat.
Celem Łódzkiej Pracowni Sitodruku jest umiejętne połączenie problematyki artystycznej z nauczaniem metod technicznych, umożliwiających właściwą i celową jej realizację. Program jest realizowany zgodnie z rozwojem świadomości artystycznej każdego studenta. Oznacza to, że prowadzimy indywidualną pracę z każda osobą, stosownie do jej rozwoju i poziomu.
Sitodruk jest techniką o ogromnych możliwościach. Wykorzystuje fotografię, przekształcenia komputerowe i kserokopie oraz działania manualne. Z jednej strony powstają prace bardzo proste, czyste w kolorze formy, drukowane płaskimi barwnymi aplami, interpretacje wielokolorowych fotografii, z drugiej, prace o charakterze malarskim czy dużo ciekawych grafik wykorzystujących samą technikę jako środek wyrazu. Sitodruk może być łączona z innymi technikami, co stwarza wielość wypowiedzi i każdy twórca tworzący w tej technice, może odnaleźć i stworzyć własny styl.
Pracownia łódzkiego sitodruku, stanowi swoisty rodzaj laboratorium, miejsce gdzie student podejmując próbę znalezienia, ukształtowania własnej formy ekspresji, ma możliwość bezpośredniego wpływania na warsztat. Nie uczymy głównie techniki sitodruku, ale koncentrujemy się również na przekazaniu studentom szerokiej wiedzy praktycznej w tym zakresie. Pracownia cały czas eksperymentuje, poszukuje nowych rozwiązań. Wykorzystuje to, że była i jest techniką pozwalającą wykonywać druki na tak zwanych podłożach trudnych: szkle, plastiku, metalu, ceramice itp.
Technika sitodruku daje artyście szerokie i niewiarygodne spektrum zastosowania, a sam proces jest na tyle wielostronny, że pozwala na realizację indywidualnych rozwiązań. Jest to medium, dzięki któremu można przekraczać granice grafiki.
Asystent:
dr hab. Robert Jundo, prof. uczelni
Typ studiów:
jednolite studia magisterskie
Nr sali:
271
Charakterystyka:
Założeniem Pracowni Technik Cyfrowych jest przygotowanie studenta do przyszłej samodzielnej pracy twórczej oraz ugruntowanie jego wiedzy i umiejętności wykorzystywania komputera jako współczesnego narzędzia graficznego (oprogramowanie graficzne, skaner, aparat cyfrowy, tablet, ploter itp.).
W procesie dydaktycznym wymagana jest znajomość i wykorzystanie praktyczne następujących programów graficznych: