Instytut Malarstwa i Rysunku jako teren współistnienia sztuki i projektowania, wpisuje się w strategię Uczelni podejmującej działania związane z dostosowaniem się do potrzeb współczesnego rynku, wpływem na otoczenie i zamiarem wykształcenia specjalistycznej kadry. Cel kształcenia zakłada przygotowanie samodzielnego i twórczego artysty, który potrafi w interesujący sposób interpretować bieżące tendencje artystyczne i projektowe, jak i stworzyć kreacyjne projekty autorskie, będąc równocześnie przygotowanym do podjęcia własnej kariery artystycznej. System kształcenia na kierunku malarstwo korespondując z działaniami określonymi w Misji Uczelni jest zbudowany na fundamencie autorskich, zintegrowanych z praktyką programów nauczania. Dla realizacji zadań postawionych przed studiami o profilu ogólnoakademickim oraz o profilu praktycznym zapewniamy udział w procesie dydaktycznym specjalistów, którzy swoje doświadczenie zawodowe zdobywali poza uczelnią. Studenci kierunku malarstwo o profilu praktycznym mają zagwarantowane możliwości odbycia praktyk poza uczelnią. Praktyczność edukacji otrzymuje wsparcie sieci współpracowników zewnętrznych Instytutu, o różnej roli i statusie w warunkach pracy analogicznych do przyszłej kariery zawodowej. Charakter i miejsce praktyk w dużej mierze zależeć będzie od zainteresowań i postulowanej drogi rozwoju studentów. Instytut otacza się w tym celu bogatym systemem interesariuszy zewnętrznych, firm, instytucji, podmiotów gospodarczych itp. dających wszechstronne możliwości praktyki dla profesjonalisty poruszającego się w obszarze malarstwa.

Absolwent jednolitych studiów magisterskich Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w Instytucie Malarstwa i Rysunku posiada kwalifikacje umożliwiające podejmowanie: samodzielnej pracy twórczej jako artysta malarz i twórca sztuk wizualnych w najróżniejszych obszarach życia; zatrudnienia jako ilustrator /dekorator/ projektant w firmach reklamowych lub samodzielnie jako osoba zatrudniona bez etatu realizująca projekty na zlecenie; zatrudnienia jako animator kultury aktywnie wspierający aktywność społeczną, profesjonalnie współpracujący na wielu płaszczyznach z instytucjami sektora publicznego (samorządowego np. domy kultury), pozarządowego (fundacje i stowarzyszenia), prywatnego (firmy); zajęcia jako współorganizator projektów edukacyjnych powstających we współpracy z instytucjami kultury i grupami społecznymi; pracy jako promotor sztuk plastycznych na rynku sztuki w galeriach, muzeach, instytucjach promocyjnych, mass-mediach; zatrudnienia jako artysta plastyk współpracujący z branżą filmową i teatralną o charakterze dokumentalnym lub zlecenia reklamowe; zatrudnienia w instytucji upowszechniania kultury i sztuki zajmujący się tworzeniem, planowaniem i realizacją koncepcji programowych w działach edukacji; pracy jako znawca do spraw promocji i strategii reklamowych; zajęć kuratorskich zajmujących się konstruowaniem koncepcji programowych wystaw, projektów artystycznych w galeriach i muzeach.

W Instytucie Malarstwa i Rysunku działają dwie Katedry, Katedra Malarstwa i Katedra Rysunku. Podstawą kierunku malarstwo jest dziewiętnaście autorskich Pracowni dyplomujących: dwanaście Pracowni Malarstwa i dziewięć Pracowni Rysunku. Pracownie artystyczne Instytutu posiadają pełną autonomię programową i kształcą studentów wszystkich  kierunków Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Począwszy od pierwszego roku studenci posiadają swobodę wyboru pracowni artystycznej. Obok programu podstawowego mają możliwość realizacji programu indywidualnego uzgodnionego z prowadzącym Pracownię. Kierunek posiada ofertę dydaktyczną opartą o specjalności: rysunek, malarstwo i realizowane są pod okiem doświadczonych pedagogów, będących równocześnie aktywnymi twórcami. Ważnym dopełnieniem kształcenia są zajęcia prowadzone w ramach pracowni technologii, kompozycji, grafiki, fotografii i mediów elektronicznych.

Obecnie w Instytucie zatrudnionych jest 30 pracowników, w tym 13 samodzielnych naukowych.

Katedra Malarstwa

  • Pracownia Malarskich Transpozycji Widzenia
  • Pracownia Ekspresji Malarskiej
  • Pracownia Przestrzeni Eksperymentu Malarskiego
  • Pracownia Formy Malarskiej
  • Pracownia Obrazu
  • Pracownia Malarstwa Studyjnego
  • Pracownia Imperatywu Malarskiego
  • Pracownia Malarstwa, Inspiracje Rzeczywistością
  • Pracownia Semantyki Obrazu
  • Pracownia Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych
  • Pracownia Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej
  • Pracownia Technologii Malarstwa
  • Pracownia Doświadczeń Malarskich

Katedra Rysunku

  • Pracownia Rysunku Progresywnego
  • Pracownia Rysunku Realistycznego
  • Pracownia Rysunku i Technik Ilustracyjnych
  • Pracownia Form Rysunkowych
  • Pracownia Rysunku Użytkowego
  • Pracownia Podstaw i Autonomii Rysunku
  • Pracownia Konceptu Rysunkowego
  • Pracownia Rysunku. Od Studium do Eksperymentu
  • Pracownia Kreacji Form Rysunkowych
  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 476.53 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 705.13 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 942.21 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 853.74 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 603.96 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 171.09 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 369.46 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 804.13 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 883.74 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 804.81 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 554.64 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 825.17 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 397.5 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 799.05 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 530.09 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 838.43 KB

Asystent:

dr Mirosław Koprowski

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 265

Charakterystyka:

Kształcenie w Pracowni Malarskich Transpozycji Widzenia, dedykowane jest studentom oczekującym od prowadzących zajęcia, swobody w podejmowaniu decyzji artystycznych.
Oczekiwania zaś pedagogów wobec uczestników kursu, skoncentrowane są na odkrywaniu tożsamości poprzez medium malarstwa.
Szanujemy autonomię, a także oryginalność rozwiązań proponowanych przez naszych studentów, dlatego też, każdemu z osobna proponujemy indywidualną ścieżkę nauczania. Dbamy o naturalny, konsekwentny rozwój, proponując zadania o coraz wyższym stopniu trudności. Oczekujemy rozwiązań nieoczywistych, często przekraczających dotychczasowy poziom osobistych doświadczeń.

Przewidywaną cechą kształcenia artystycznego jest świadomość, odpowiedzialność, a także konsekwencja w działaniu, oraz odwaga podejmowania decyzji i realizacji wytyczonej drogi. Poza wszystkim, w toku nabywania umiejętności poruszania się w materii malarstwa, fundamentem rozwoju pozostaje zdolność celnej obserwacji zjawiska, analizy materiału i w konsekwencji zdolność dokonywania trafnego wyboru.

Pierwsze kroki w oswajaniu z materią malarstwa, oparte są na analizie martwej natury i pracy z modelem. W miarę nabywania świadomości i opanowania technik malarskich, przystępujemy do eksplorowania zjawisk złożonych, wynikających z indywidualnych predyspozycji i zainteresowań. Aktywność artystyczną opieramy o systematyczną pracę w pracowni Uczelni, w czasie wyznaczonym programem zajęć, poza tym, oczekujemy samodzielnej aktywności poza Akademią.
Podstawową formą kontaktu i oceny pracy uczestników kursu, jest korekta indywidualna i zbiorowa, a także prezentacja dorobku przynajmniej raz w miesiącu.
Końcowa- semestralna ocena pracy, pozostaje wypadkową, wynikającą z zaangażowania, oraz ocen cząstkowych uzyskanych z przeglądów semestralnych.
Mając nadzieję na obopólnie ciekawą współpracę, zapraszamy do naszej pracowni wszystkich ambitnych studentów, gotowych do odkrywania swojej artystycznej i duchowej tożsamości.

Asystent:

mgr Dominika Walczak

Typ studiów:

  • stacjonarne jednolite studia magisterskie
  • stacjonarne I stopnia
  • stacjonarne II stopnia

nr Sali: 73

charakterystyka: 

W naszej pracowni realizujemy następujące zagadnienia:

1. Podstawy malarstwa
2. Obraz jako:

  • proces
  • progres
  • świadomość
  • postrzeganie
  • przekraczanie wewnętrznych i zewnętrznych ograniczeń
  • łamanie stereotypów
  • eksperyment techniczny i formalny
  • doświadczanie
  • sensualność

3. Wzajemne oddziaływanie osób, przedmiotów i zjawisk
4. Multimedialność wypowiedzi malarskiej

do góry