Sukcesy studentów

1

Z radością informujemy, że Kolektyw Pełnia, działający przy Pracowni Audiosfery w InstytucieFotografii i Multimediów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, wydał swój pierwszy album muzyczny. „Dwie strony” to debiutancki materiał fonograficzny kolektywu, który ukazał się w formie kasety.

Album zawiera dwa 30-minutowe utwory: słuchowisko „Obrzędy dźwiękolecznicze” oraz „Sieci – utwór na taśmę, taflę wody i ruch”.

Wydawcą kasety jest Szara Reneta. Cały materiał dostępny jest na stronie:

Na stronie można również kupić album na fizycznym nośniku.


Kolektyw Pełnia powstał przy Pracowni Audiosfery w Instytucie Fotografii i Multimediów w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jego założycielką jest prowadząca Pracownię mgr Aleksandra Chciuk.

Kolektyw tworzy kompozycje interdyscyplinarne. Działa w obszarze między performensem, instalacją, koncertem a spektaklem. Chętnie korzysta z rozszerzonych technik wykonawczych. W swojej praktyce artystycznej instrumentarium poszerza o maszyny medyczne, narzędzia budowlane, obiekty ze starych fabryk czy przedmioty codziennego użytku. Niemniej lubi akordeony, kalimby i fortepian preparowany. Głos i ruch w połączeniu z przestrzenią to szczególne wątki kreacji dla kolektywu.

„Ruch staje się dla nas przyczynkiem do tworzenia różnego rodzaju partytur. Na ich bazie tworzymy ściśle ze sobą powiązane struktury dźwiękowe, układy choreograficzne oraz obrazy i obiekty. To wszystko jest ciągiem, przetworzeniem jednej jakości w drugą, co tworzy rozbudowaną narrację i opowieść” - mówi Aleksandra Chciuk, liderka Kolektywu. 

„Obrzędy dźwiękolecznicze” w większości były nagrywane w dawnym Sanatorium doktora Brehmera. Miałyśmy klucz do sanatorium. Nocami pejzaż świata zewnętrznego był wyciszony, a my w pustych pomieszczeniach odgrywałyśmy fragmenty „Empuzjonu” Olgi Tokarczuk. Wykorzystując akustyczne walory przestrzeni, tworzyłyśmy własną choreografię dźwięku. Pozostałe nagrania realizowane były w lasach Sokołowska, w salach i korytarzach szpitalnych, a warstwa fortepianu preparowanego w Muzykaliach Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. 

„Sieci” to kompozycja dwuczęściowa. Pierwsza część zamieszczona na kasecie poświęcona jest studni głębinowej zwanej Nimfeum. Potraktowałyśmy Nimfeum jako wielki instrument. W lipcowe dni chodziłyśmy do niego przez las. Każda z nas poznawała go od innej strony używając głosu, instrumentów akustycznych, znalezionych obiektów oraz części Nimfeum. Rura odpływowa modulowała nasze gardłowe odgłosy tak, że stawały się krzykami dzikich zwierząt, a kroki na powierzchni studni były słyszalne jak galop słoni. Architektura podyktowała rozmieszczenie naszych dźwiękowych stacji. Dzięki wielopoziomowemu usytuowaniu mikrofonów w trakcie nagrań możemy w kompozycji swobodnie przemieszczać się między wybranymi sferami studni – naszego instrumentu.

Nagrania terenowe, głosy, małe instrumenty, obiekty: Kolektyw Pełnia 
Fortepian preparowany, akordeon: Aleksandra Chciuk
Miks A: Kolektyw Pełnia
Miks B: Aleksandra Chciuk
Mastering A: Paweł Cieślak
Mastering B: Artur Walaszczyk

Oprawa graficzna: Kolektyw Pełni
Zdjęcie na okładce: Krzysztof Małecki

Nagrania powstały w ramach rezydencji w Sokołowsku dzięki Fundacji In Situ latem 2023 i 2024 roku.Utwór „Sieci” powstał na zamówienie festiwalu Sanatorium Dźwięku. 

Wydawnictwo Szara Reneta, Pięćdziesiąta Trzecia 2025

do góry