Pracownicy akademiccy

2

Instytut Architektury Wnętrz

Adiunkt w Instytucie Architektury Wnętrz na Wydziale Sztuk Projektowych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Architekt oraz badacz przestrzeni i światów wirtualnych. Twórca teorii wirtualnej rekonstrukcji dziedzictwa oraz koncepcji warstw nowoczesności jako zapisu doświadczenia człowieka w obcowaniu z technologią i nowymi mediami. Współtwórca pojęcia równowagi informacyjnej w prezentacji dzieł sztuki i architektury w nowych mediach oraz autor opracowania procesu kształtowania struktury narracyjnej dla środowisk wirtualnych (gier i doświadczeń VR). Współtwórca rozwiązania patentowego Usłyszeć obraz – systemu do prezentacji dzieł sztuki za pomocą dźwięku oraz systemu Archiwum wykorzystującego rozszerzoną rzeczywistość.

Propagator i pionier rekonstrukcji dziedzictwa z wykorzystaniem silników gier wideo. Dyrektor kreatywny projektu SteamRift, w ramach którego zaprojektował uniwersum Parowych Szczelin oparte na dziedzictwie kulturowym Łodzi, zakwalifikowane w ramach Digital Cultures 2020 do kategorii Best of Poland.

Kierownik projektów badawczych, w ramach których powstały prototypy gier: Flaneur, Game City, Last Secert oraz doświadczenie VR – ReVirtualisation. Ekspert w Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej w EC1 Łódź – Miasto Kultury, odpowiedzialny za stworzenie kompleksowej i spójnej programowo wizji wystawienniczej. Nagrodzony m.in. Złotym Medalem z wyróżnieniem na Międzynarodowej Warszawskiej Wystawie Wynalazków IWIS, Nagrodą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia wynalazcze na arenie międzynarodowej oraz nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie tematycznie związane z województwem łódzkim.

Juror w międzynarodowych konkursach gier wideo Digital Dragons Indie Showcase oraz Students Talent Show, Microsoft Imagine Cup oraz Pixel Awards Europe. Współorganizator ogólnopolskiego konkursu Zespołowego Tworzenia Gier Komputerowych i kurator ścieżki artystycznej Game Graphics Contest.

Projektant aktualnie zajmujący się badaniami z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości jako środowiska narracyjnego i interfejsu przestrzennego oraz projektowaniem uniwersalnym z uwzględnieniem dostępności i wykorzystaniem nowych mediów oraz designu spekulatywnego.

Artykuły naukowe:

Rafał Szrajber, Julia Wojciechowska, Odczytać wirtualną przestrzeń – komunikacja przez przestrzeń w grach wideo, Zeszyty artystyczne nr 36, 3(36)/2019, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań 2019, pp. 96-110, ISSN 1232-6682.

Rafał Szrajber, Przestrzeń jako struktura zdefiniowana obecnością użytkownika / Space as a Structure Defined by User’s Presence, Replay. The Polish Journal of Game Studies, Replay 1(6) 2019 (publikacja grudzień 2020), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 81-93, ISSN 2391-8551 e-ISSN 2449-8394, doi.org

Rafał Szrajber, Wielowymiarowość przestrzeni, POWIDOKI, Nowe media, Nr 5/2021, pp. 111-117, ISSN 2657-652X.

Podpisy pod ilustracje:

01 Port repulsorowy, Uniwersum Parowych Szczelin, interaktywne środowisko wirtualne, 2019

02 Port repulsorowy, Uniwersum Parowych Szczelin, archiwalne plany, druk cyfrowy, 2019

03 Seria Game Districts – Lodz, Śródmieście, druk cyfrowy, 70 x 100 cm, backlight, 2020

04 Seria Game Districts – Lodz, Plac Wolności, druk cyfrowy, 70 x 100 cm, backlight, 2020

05 Jajo Egrebaf luminescencje, Uniwersum Parowych Szczelin, druk cyfrowy, 70 x 100 cm, backlight, 2021

06 Zasobnik Parowy luminescencje, Uniwersum Parowych Szczelin, druk cyfrowy, 70 x 100 cm, backlight, 2021


Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

do góry