Pracownicy akademiccy

2
  • miniatura
    Filename: Ewa Latkowska-Żychska.jpg
    Size: 62.63 KB
  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 927.61 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 1027.75 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 784.08 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 1068.29 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 680.49 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 578.6 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 835.77 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 1124.31 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 720.44 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 1013.35 KB

Instytut Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz

Ewa Latkowska-Żychska artystka tkaniny i papieru. 

Przez pierwsze 20 lat twórczości poszukiwała w swoich realizacjach nowych struktur tkackich, które były interpretacją jej fotografii. Dzieła tego nurtu były prezentowane na prestiżowych wystawach między innymi : „8 Międzynarodowe Biennale Tkaniny w Lozannie” 1977, „Contemporary Polish Fiber Art” Mishkan Le’Omanut Museum Izrael 1991,” Convergens” MCDA Gallery Minneapolis USA 1994, „3 ,5,7,9 Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, 1978 ,1985,1992,1998, „Splendor Tkaniny” Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Warszawa 2013 , „Cheongju International Crafts Biennale” Korea 2013, „Contemporary International Tapestry” Hunterdon Art Museum USA 2015.

Twórczość tego okresu prezentowana w prestiżowych wydawnictwach między innymi :

„Współczesna Tkanina Polska” Irena Huml,Arkady 1989 ISBN: 83-213-3340-0 

Contemporary International Tapestry (1st Edition) Carol K. Russell Schiffer Publishing, Ltd. 2015 ISBN: 978-0-7643-4869-3

Norbert Zawisza „Współczesna tkanina w Polsce ”, Mazowiecki Instytut Kultury ISBN 978-83-63427-63-4

Od 2000 r artystka zmieniła swój warsztat i formę wypowiedzi poszukując indywidualnych technik czerpania papieru oraz specjalizując się w papierze japońskim. Tworzy techniką własną duże kompozycje malarskie. W tych wielkoformatowych działaniach inspiracją są głównie refleksje nad pejzażem i jego rytmiczną konstrukcją. Kolekcja mniejszych formatowo prac to papiery czerpane techniką japońską washi, generujące bardziej osobiste refleksje. To format bliższy naszemu ciału spięty często formą książek bliski portretom i uczuciom. Technika japońska jest tutaj użyta w sposób autorski i papier washi powstaje równocześnie z obrazem.

Dzieła tego nurtu prezentowane były między innymi na wystawach:„no paper paper”, Stadtische Galerie Villa Zanders, Bergisch Gladbach Niemcy 2009, “ 11,13,15 Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi”Centralne Muzeum Włókiennictwa 2004,2010,2016, „From Lausanne to Beijing- Invited Artists- 10th International Fiber Art Biennale” Museum of Art Pekin Chiny 2018 , „The Splendid Languages ​​of Paper” Zhejiang Art Museum Hangzhou Chiny 2019, „ Global 5” Internationale Papierkunst Triennale Museen der Stadt Deggendorf  Niemcy 2021, “International Biennial Paper Fiber Art” National Taiwan Craft Research and Development Institute 2021/2022 Tajwan, “ .puls.y./.puls.es" Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdróju 2022/2023 ,” X International Biennial of Contemporary Textile Art 25 Years WTA” Miami USA 2022

Twórczość tego nurtu prezentowana jest w prestiżowych wydawnictwach między innymi :

Fiber Art Today (1st Edition) Carol K. Russell Schiffer Publishing Ltd. 2011 ISBN: 978-0-7643-3777-2

„Sztuka indywidualności / The Art Of Individuality”, Instytut „Sztuka Mediów” Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2010, ISBN 978-83-61558-13-2, ISBN 978-83-7585-172-4 

Profesor zwyczajny w dziedzinie sztuk plastycznych od 2000r.

Praca dydaktyczna związana głównie z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (gdzie w 1999 roku założyła Pracownię Papieru), ale także zajęcia dydaktyczne Kent State University, School of Art USA 1988, 1991,1998 Tsinghua University, Academy of Arts & Design, Fiber Arts Institute Beijing Chiny 2013 ,2021

Udział w wielu zespołach eksperckich jako juror , doradca i kurator wystaw.

W 2020r.odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 

PRACE W KOLEKCJACH

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; Savaria Muzeum, Węgry; Centre of the Netherlandes Culture in Gent, Belgia; Biuro Wystaw Artystycznych w Warszawie; Muzeum Etnograficzne we Lwowie; Manggha Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej, Kraków; Biuro Wystaw Artystycznych w Skierniewicach; kolekcja Raymonda Berga w Genewie; Galeria Browarna w Łowiczu, Archiwum Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi; Word Textile Art. Organization, Meksyk; Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju oraz kolekcje prywatne.

do góry