Pracownicy akademiccy

2

Instytut Nowych Mediów i Kompozycji

Tomasz Kawełczyk studiował na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2006 roku obronił dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Drzeworytu prowadzonej przez prof. Andrzeja Bartczaka oraz Pracowni Rzeźby prowadzonej przez prof. Aleksandra Hałata. W 2009 roku został zatrudniony na stanowisku asystenta prof. Lesława Miśkiewicza w Pracowni Podstaw Kompozycji 2 w macierzystej uczelni.  W 2017 roku obronił pracę doktorską. Od 2020 pełni funkcję prodziekana na Wydziale Sztuk Pięknych łódzkiej ASP.

Twórczość Tomasza Kawełczyka związana jest głównie z techniką drzeworytu oraz rzeźbą. W 2012 roku przebywał w rezydencji artystycznej w Japonii, gdzie studiował tradycyjną, japońską technikę drzeworytu barwnego Mokuhanga. Od tamtej pory aktywnie dzieli się zdobytą wiedzą, prowadząc warsztaty, organizując wykłady i pokazy. Do najważniejszych zaliczyć można warsztaty towarzyszące wystawie drzeworytów japońskich „Droga do Edo” przeprowadzone w Muzeum Narodowym w Warszawie czy mające miejsce w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha podczas wystawy „Japońska układanka”.

W latach 2014, 2015 i 2019 realizował prace badawcze poświęcone japońskiej technice drzeworytu. W badaniach z lat 2014-2015 analizowane były możliwości wykorzystania rodzimych materiałów i narzędzi do tworzenia barwnych odbitek drzeworytniczych japońską metodą druku farbami wodnymi. W pracy z 2019 roku Tomasz Kawełczyk skupił się na połączeniu autorskich drzeworytów i systemu japońskich ekranów parawanowych Byōbu w przestrzenne obiekty graficzne.

Prace Tomasza Kawełczyka prezentowane były na siedmiu wystawach indywidualnych oraz licznych pokazach grupowych i pokonkursowych

Tomasz Kawełczyk był także związany z łódzkimi teatrami (Teatr Szwalnia, Teatr Studyjny Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi), gdzie zajmował się zarówno oprawą graficzną spektakli, jak i projektował, a następnie wykonywał swoje projekty scenografii.


Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

do góry