Asystent:

dr Aleksandra Hoffer

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali:  274

Charakterystyka:

W Pracowni Imperatywu Malarskiego uczymy malarstwa i refleksji nad malarstwem.

Pierwsze ćwiczenia to praca z natury. Martwa natura, model, wnętrze a także praca w plenerze. Obserwujemy naturę i szukamy środków malarskich, którymi możemy wywołać efekt siatkówkowy u osoby parzącej na płótno, podobny do tego, który jest udziałem malarza obserwującego naturę. To ćwiczenia początkowe, kiedy wygląd natury jest środkiem wspólnym dla studenta i nauczyciela, niejako świadkiem pomagającym rozstrzygnąć czy użyta forma skutecznie przywołuje wygląd natury. Pierwsze ćwiczenia mają pokazać co jest jaśniejsze a co ciemniejsze i najważniejsze ustawić balans temperaturowy światła i cienia. Pomału zbliżamy się do opanowania sposobów, które wywołują iluzję. To bardzo ważny moment, w istotnym sensie, inicjacja malarska. Dalej uzmysławiamy adeptom sztuki, że nasza siatkówka nie ma charakteru jednorodnego jak na przykład matryca w aparacie fotograficznym. Spojrzenie jest czymś bliższym pojęciu skanowania. Barwy widzimy dynamicznie. O efekcie barwnym decydują powidoki, kontrasty współczesne i następcze. Ćwiczenia o takim charakterze mają uzmysłowić studentowi w jaki sposób funkcjonuje forma plastyczna, jaka jest jej natura. Następne ćwiczenia skłaniają do odkrycia substancjalnej natury farby. Czy jej gęstość, faktura, transparentność, połyskliwość, mogą służyć do odkrycia szczególnych efektów optycznych. Chcemy zainteresować adeptów sztuki zmysłową istotą malarstwa. Pierwsze cztery semestry to praca nad tym jak farba zamienia się w formę, która inicjuje wyobraźnię. W tym miejscu ustępujemy pierwszeństwa studentowi, starając się iść pól kroku za nim. Oczekujemy inicjatywy i inwencji. Pomagamy nazwać problem, które określą sens następnego ćwiczenie. Korzystając z naszego permanentnego doświadczenia malarskiego, oczekujemy i wspieramy inicjatywy studentów. Świadomość funkcjonowania formy plastycznej, umiejętność oraz doświadczenie dają możliwość autonomicznego wyboru indywidualnej strategii twórczej, dopasowanej do wewnętrznych predyspozycji. Forma może być narzędziem poznania świata, siebie samego i naszego miejsca we współczesności. Doświadczenie sztuki ma charakter osobisty i taką relację proponujemy w rozmowie o malarstwie. Pracownia permanentnie służy studentom. Godziny wyznaczone w grafiku zajęć, to czas na spotkanie i rozmowę o sztuce.

Aktywność studentów może być rozszerzona o działania medialne, które realizowane równolegle z programem Pracowni będą stanowić wprowadzenie do stworzenia cyklu malarskiego lub kolekcji obrazów dyplomowych. Sięgając po różne środki wyrazu, działania te mogą stać się przygotowaniem do pracy nad wydobyciem indywidualnej przestrzeni wizualnej adepta sztuki. Wykorzystanie różnych technik malarskich, rysunkowych, graficznych, czy fotograficznych oraz selekcja narzędzi i ich połączeń może stanowić nowe doświadczenia, które zwrócą uwagę studentów na własną wrażliwość, jak również mogą stać się faktycznym zapisem wyobraźni. Praca każdego ze studentów będzie mogła przybrać formę szkiców albo notatek wizualnych, jak również projekcji, nagrań czy animacji poklatkowych. Projekty mogą być zaprezentowany jako pewien wybór i odnosić się do realizacji malarskich.

  • 001.JPG
    Filename: 001.JPG
    Size: 161.32 KB
  • 003.JPG
    Filename: 003.JPG
    Size: 126.92 KB
  • 004.JPG
    Filename: 004.JPG
    Size: 167.11 KB
  • 005.JPG
    Filename: 005.JPG
    Size: 684.88 KB
  • 006.JPG
    Filename: 006.JPG
    Size: 388.89 KB
  • 007.JPG
    Filename: 007.JPG
    Size: 412.18 KB
  • 008.jpg
    Filename: 008.jpg
    Size: 215.09 KB
  • 009.JPG
    Filename: 009.JPG
    Size: 334.41 KB
  • 010.JPG
    Filename: 010.JPG
    Size: 99.25 KB
  • 011.JPG
    Filename: 011.JPG
    Size: 161.21 KB
  • 012.JPG
    Filename: 012.JPG
    Size: 486.25 KB
  • 012a.JPG
    Filename: 012a.JPG
    Size: 501.93 KB
  • 013.jpg
    Filename: 013.jpg
    Size: 218.18 KB
  • 014.JPG
    Filename: 014.JPG
    Size: 436.5 KB
  • 015.JPG
    Filename: 015.JPG
    Size: 561.19 KB
  • 015a.JPG
    Filename: 015a.JPG
    Size: 741.25 KB
  • 016.jpg
    Filename: 016.jpg
    Size: 271.59 KB
  • 017.JPG
    Filename: 017.JPG
    Size: 717.32 KB
  • 018.jpg
    Filename: 018.jpg
    Size: 786.23 KB
  • 019.JPG
    Filename: 019.JPG
    Size: 459.77 KB
  • 020.JPG
    Filename: 020.JPG
    Size: 252.94 KB
  • 021.JPG
    Filename: 021.JPG
    Size: 158.97 KB
  • 022.JPG
    Filename: 022.JPG
    Size: 510.46 KB
  • 023.JPG
    Filename: 023.JPG
    Size: 114.85 KB
  • 024.jpg
    Filename: 024.jpg
    Size: 815.5 KB
  • 025.JPG
    Filename: 025.JPG
    Size: 177.46 KB
  • 026.JPG
    Filename: 026.JPG
    Size: 342.55 KB
  • 027.JPG
    Filename: 027.JPG
    Size: 193.08 KB
  • 030.JPG
    Filename: 030.JPG
    Size: 76.39 KB
  • 030a.JPG
    Filename: 030a.JPG
    Size: 170.51 KB

Pracownia Malarstwa, Inspiracje Rzeczywistością
dr hab. Jarosław Lewera prof. uczelni

Asystent:

dr hab. Grzegorz Kalinowski

mgr Eryka Jura

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali : 273

Charakterystyka :

Program pracowni opiera się na wieloaspektowym rozwoju malarskim, mającym na celu przede wszystkim uwrażliwienie młodego adepta sztuki na wielość i różnorodność czynników, jakie wchodzą w skład budowy obrazu. Ważnym aspektem niezbędnym do kształtowania formy dzieła jest poznanie tajników technologicznych malarstwa dlatego bazujemy na wielowiekowej tradycji malarstwa stawiając na otwartość działań malarskich dziejących się aktualnie w sztuce. W początkowym okresie studiów zajęcia z zakresu malarstwa mają przede wszystkim charakter propedeutyczny, celem ich jest wprowadzenie w świat malarstwa i zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami plastycznymi.  Zadania postawione dla studentów przez prowadzącego mają rozwijać zdolność komponowania obrazu, uwrażliwiać na kolor, i co się z tym wiąże mają przyczyniać się do poznania takich zagadnień jak: światło w malarstwie, temperatura koloru, walor, tonacja obrazu, kontrast chromatyczny, plama, linia, budowa przestrzeni, faktura malarska. Ćwiczenia z tego okresu realizowane są poprzez wnikliwą obserwacje natury i odbywają się w oparciu o zaaranżowane sytuacje z modelem, martwą naturę, pejzaż oraz wnętrze. Dla studentów lat wyższych z biegiem czasu zarysowują się nowe problemy malarskie związane nieodłącznie z ich osobistym zaangażowaniem, nabytym doświadczeniem, przeżyciami, emocjami, a także z bardziej wnikliwą analizą otaczającego nas świata. Na tym etapie student zauważa możliwości jakie płyną z penetracji obrazowej i znaczeniowej otaczającej nas rzeczywistości, a w dalszej kolejności jej późniejszej transformacji opartej na własnej wyobraźni, wykorzystując przy tym niejednokrotnie dostępne rastrowe programy komputerowe. Nie ma zakreślonych granic inspiracji, inspiracją do stworzenia obrazu może stać się wszystko, także czerpanie obrazów rzeczywistości z własnej matrycy aparatu fotograficznego, jak również przedstawień i znaczeń z obszaru szeroko pojętej kultury m.in.: filmu, telewizji, prasy, książek, albumów, wystaw etc. Nie wyłączamy z zakresu inspiracji oczywiście internetu, który stał się dzisiaj ogromnym i podstawowym rezerwuarem obrazów dzisiejszego świata i zjawisk w nim zachodzących.

 

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 746.52 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 600.14 KB
  • 03.JPG
    Filename: 03.JPG
    Size: 161.67 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 184.1 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 134.51 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 525.04 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 645.48 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 381.36 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 577.8 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 187.8 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 362.83 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 145.24 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 178.53 KB
  • 15..jpg
    Filename: 15..jpg
    Size: 668.96 KB
  • 16.JPG
    Filename: 16.JPG
    Size: 718.91 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 79.08 KB
  • 18.jpg
    Filename: 18.jpg
    Size: 78.24 KB
  • 19.JPG
    Filename: 19.JPG
    Size: 128.36 KB
  • 20.jpg
    Filename: 20.jpg
    Size: 583.24 KB
  • 21.jpg
    Filename: 21.jpg
    Size: 540.68 KB
  • 22.jpg
    Filename: 22.jpg
    Size: 155.35 KB
  • 23.jpg
    Filename: 23.jpg
    Size: 106.66 KB
  • 24.jpeg
    Filename: 24.jpeg
    Size: 919.11 KB
  • 25.jpg
    Filename: 25.jpg
    Size: 127.43 KB
  • 26.jpg
    Filename: 26.jpg
    Size: 569.77 KB
  • 27.jpg
    Filename: 27.jpg
    Size: 287.87 KB

Asystentki:

dr Gabriela Cichowska

dr Aleksandra Kozioł

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie - dotyczy studentów Wydziału MiR

stacjonarne I stopnia- dotyczy studentów pozostałych Wydziałów w

stacjonarne II stopnia- dotyczy studentów pozostałych Wydziałów w

Nr sali:  211 (gmach: ul. Wojska Polskiego)

Charakterystyka:

Student 1-ego roku przychodzi do pracowni malarstwa z pewnymi umiejętnościami realistycznego malowania zweryfikowanymi egzaminem. Początkowy semestr przeznaczony jest na ćwiczenia techniczne utrwalające umiejętności adepta, lub je uzupełniające. Od drugiego semestru zachęcany jest do zdefiniowania własnego artystycznego credo i podjęcia własnej problematyki malarskiej – to jest cel główny. Po samookreśleniu następuje praca nad doborem najlepszych środków dla wyrażenia treści (użytym kodem wizualnym), dobór odpowiedniego warsztatu i praca nad nim, wzbogacanie refleksji (miedzy innymi przez lektury).

Ułatwieniu odnalezienia sensu własnej twórczości służy analiza sensów zastanych -lub ich podważenie- w występujących zjawiskach w pracowni lub poza nią. W pracowni mamy kontakt z materią ożywioną i nieożywioną, w różnym stopniu uporządkowania estetycznego i znaczeniowego. Materia ożywiona to głównie ludzie w różnym stopniu poruszający się (dobry temat malarski), czasami z aluzyjnym wyróżnieniem kogoś w rodzaju klasycznego modela, zachęcającego do studiów z natury, analizy koloru i formy na wzór akademicki, bądź dokonania np. pastiszu, czy dekonstrukcji. Materia nieożywiona występująca w przestrzeni pracowni w różnym stopniu uporządkowana, również stanowi pretekst malarskich poszukiwań z pewnym wyróżnionym fragmentem, aluzją do martwej natury. Zarówno model jak i martwa natura zawierają tematykę formalna i znaczeniową będącą pretekstem do własnych poszukiwań artystyczno- technologicznych. Zjawiska z poza pracowni (czy jako szkice z natury, fotografie, zjawiska kultury) mogą być inspiracją do powstających obrazów. studenci są również zachęcani do wizualnych operacji semantycznych w przestrzeni publicznej. Preferowane jest doświadczanie różnych mediów, różnych środków ekspresji, od tradycyjnych do zupełnie nieszablonowych, różnych stylów malowania. Bycie komunikatywnym jako bycie wszechstronnym, czyli możliwość rozumienia różnych użyć języka: na przykład: swobodne posługiwanie się językiem realizmu jak i językiem abstrakcji. Pełne uczestnictwo w kulturze na zasadzie budowania odniesień między formą plastyczną a wyznawaną filozofią, stanem psychologicznym czy zjawiskami politycznymi lub socjologicznymi. Radość bycia sobą, całkowita harmonia z użytymi środkami wyrazu i technologii, kontemplacja tu i teraz.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 1267.19 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 620.14 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 709.22 KB
  • 04.JPG
    Filename: 04.JPG
    Size: 929.16 KB
  • 05.JPG
    Filename: 05.JPG
    Size: 276.31 KB
  • 06.JPG
    Filename: 06.JPG
    Size: 304.99 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 811.1 KB
  • 08.JPG
    Filename: 08.JPG
    Size: 1333.62 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 762.19 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 285.83 KB
  • 11.JPG
    Filename: 11.JPG
    Size: 973.6 KB
  • 12.JPG
    Filename: 12.JPG
    Size: 1231.43 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 1502.47 KB
  • 14.JPG
    Filename: 14.JPG
    Size: 245.07 KB
  • 15.JPG
    Filename: 15.JPG
    Size: 468.98 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 643.62 KB
  • 17.JPG
    Filename: 17.JPG
    Size: 568.73 KB

Asystent:

dr Aleksandra Kozioł

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  210

Charakterystyka:

Celem studiów w Pracowni Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych jest doświadczanie i rozwijanie postawy twórczej.

Proponujemy ćwiczenia umożliwiające nieskrępowany rozwój. Doceniamy wielość punktów widzenia i oczekujemy ciekawych postaw oraz różnorodnych światopoglądów. Nasza Pracownia, to miejsce, gdzie poznajemy przeszłe i analizujemy aktualne tendencje w sztuce.

Uważamy, że w pracowni, bezpośrednio przy obrazie, jest miejsce na przekazanie wiedzy proceduralnej rozumianej jako sposób myślenia, styl rozwiązywania problemów formalnych i plastycznych oraz tych z zakresu techniki malarskiej. Kształcenie odbywa się na drodze indywidualnej, a najczęstszą formą oddziaływania jest korekta. Kolektywne formy nauczania, to wprowadzenie do tematu, pokaz oraz wykład. Ważnym elementem studiów są indywidualne ścieżki poszerzania wiedzy i zainteresowań przez, m.in.: lektury, wystawy oraz Internet. Studia w pracowni polegają na aktywnym uczestnictwie w procesie dydaktycznym, na który składa się wykonanie zestawu zaproponowanych zadań z natury oraz z wyobraźni i regularny kontakt z prowadzącymi pracownię. Podstawą do zaliczenia jest obecność na ćwiczeniach i namalowanie przewidzianych programem pracowni obrazów. W ciągu semestru od studentów kierunku malarstwo wymagamy sześć obrazów, studenci pozostałych kierunków malują cztery obrazy.

Studenci pierwszego roku studiują na podstawie autorskiego programu. Zwracamy w nim uwagę na poszerzenie kompetencji z zakresu techniki. Studenci lat starszych malują z natury zadania zaproponowane w pracowni, jednak zmieniają się względem ich prac wymagania. Oczekujemy, wraz z kumulacją doświadczeń i wiedzy, wyższego poziomu kreacji i samodzielności. Przejawia się to w dojrzałości formy malarskiej i indywidualizacji postaw.

Na początku czwartego roku studiów student określa swoje dążenia i zainteresowania w formie własnego credo i ustalonego z prowadzącymi indywidualnego programu. Natomiast zestaw prac dyplomowych może być kontynuacją wcześniejszych ustaleń lub sformułowaną na nowo propozycją.

do góry