Wydarzenia
„Obrzędy dźwiękolecznicze”. Finał rezydencji artystycznej
Projekt multimedialny „Obrzędy dźwiękolecznicze” to efekt 10-dniowej rezydencji artystycznej Kolektywu Pełnia w Sokołowsku, zorganizowanej przez Fundację In Situ. Główną inspiracją dla audiowizualnych poszukiwań Kolektywu Pełnia stała się powieść „Empuzjon” Olgi Tokarczuk oraz eksperymentalne słuchowisko radiowe Johna Cage’a.
„Pejzaż jest wielką tajemnicą, bo w istocie powstaje w oczach patrzącego. Zawsze tu byłyśmy. Formujemy się w kształty, plamy i smugi, czasem drobinki, niczym pociągnięcia pędzla. Tworzymy rytuały, w których czas i przestrzeń zapętliły się” - mówią artystki.
Autorki, eksplorując przestrzenie sokołowskiego pejzażu, zarówno wizualnie, jak i dźwiękowo, poszukują nowych, unikalnych jakości i brzmień. Oswajają monumentalne przestrzenie dawnego sanatorium doktora Brehmera, zanurzają się w niezwykły klimat pobliskich lasów, tworzą rytuały, w których czas i przestrzeń zapętliły się. Pobyt zakończył się pokazem filmu eksperymentalnego, na podstawie którego powstanie również performens połączony z koncertem oraz słuchowisko radiowe.
Pokaz „Obrzędów dźwiękoleczniczych”, który odbył się 29 czerwca br. w Sokołowsku, jest zarysem koncepcji, która w pełnej odsłonie zostanie zaprezentowana 14 października br. na Festiwalu Fab_In w Fabryce Sztuki w Łodzi, a następnie na Festiwalu Musica Privata.
Kolektyw Pełnia tworzą artystki multidyscyplinarne, studentki malarstwa oraz fotografii i multimediów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Kolektyw działa w ramach Pracowni Audiosfery, którą prowadzi Aleksandra Chciuk w Instytucie Fotografii i Multimediów.
- Aleksandra Chciuk – założycielka Kolektywu Pełnia, prowadzi Pracownię Audiosfery w Instytucie Fotografii i Multimediów
- Joanna Dreczka – studentka malarstwa
- Alicja Pangowska – studentki malarstwa
- Natalia Kędzierska – studentka fotografii i multimediów.
Kolektyw Pełnia poszukuje nowej sound artowej formy wyrazu, łączącej sztuki wizualne (malarstwo, animacja poklatkowa, wideo) z technologiami i rozszerzonymi technikami wykonawczymi, stosowanymi w muzyce współczesnej czy szeroko rozumianej muzyce nowej. W procesie twórczym dla Kolektywu niezwykle ważna jest metodyka pracy. Od idei, przez eksplorację i łączenie ze sobą wybranych środków, po dostrojenie efektu do konkretnej przestrzeni. Podstawowe narzędzia to materiały field recordingowe, wideo, rysunek, w ostatnim czasie również głos. Zauważalny jest również subtelny zwrot ku choreografii. Punktem wyjścia w podejmowanych działaniach jest myśl Schaefferowska - w tym traktowanie przedmiotów na równi z instrumentami oraz sposób myślenia o pejzażu dźwiękowym jako globalnej kompozycji, wyabstrahowanie z niej szczególnych wątków i szukanie wzajemnych wpływów i zależności między nimi (jak w przypadku „Pleasure of Items”).
Projekt jest współfinansowany przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi w ramach zadań kulturalnych oraz horyzontalnych.
„Obrzędy dźwiękolecznicze”. Kolektyw Pełnia
Finał rezydencji artystycznej. Film eksperymentalny
Kinoteatr Zdrowie, ul. Główna 36, Sokołowsko