Wydarzenia
Odtworzenie dekoracji rzeźbiarskich Pałacu Saskiego i Pałacu Brühla we współpracy z uczelniami artystycznymi
W czwartek 8 grudnia 2022 r. w Pałacu Czapskich, siedzibie głównej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, odbyło się spotkanie rektorów sześciu krajowych uczelni artystycznych oraz przedstawicieli Pałacu Saskiego Sp. z o.o. Rektorzy podpisali listy intencyjne – zadeklarowali wolę współpracy w zakresie odtworzenia rzeźbiarskich elementów budynków zachodniej pierzei placu Piłsudskiego.
Do Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, która swoje wsparcie formalnie zadeklarowała jeszcze w czerwcu br., dołączyły tym samym kolejne uczelnie artystyczne reprezentowane przez swych rektorów:
- Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – reprezentowana przez prof. Andrzeja Bednarczyka,
- Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach – prof. Grzegorza Hańderka,
- Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi – dra Przemysława Wachowskiego,
- Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu – prof. Wojciecha Pukocza,
- Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu – prof. Wojciecha Horę.
Ze strony Pałacu Saskiego Sp. z o.o. swoje podpisy złożyli prezesi Jan Kowalski oraz Robert Bernisz. W spotkaniu wziął udział również Jarosław Wartak, dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego MKiDN.
Zawarte porozumienie związane jest z planem odtworzenia w ramach inwestycji odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej 6, 8 i 10/12 w Warszawie zdobień rzeźbiarskich tych historycznych budynków, co realizowane ma być z najwyższą dbałością o zachowanie wierności tychże dekoracji.
Na mocy ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 roku obiekty te zostaną odbudowane według zewnętrznego kształtu architektonicznego, jaki posiadały w przeddzień wybuchu II wojny światowej, która położyła kres ich istnieniu. W trosce o jak najwierniejsze przywrócenie historycznego kształtu zabudowy zachodniej części placu Marszałka Józefa Piłsudskiego, spółka zajmująca się jej odbudową podejmuje wieloaspektową współpracę z uczelniami oraz innymi instytucjami. Jednym z obszarów owej współpracy jest odtworzenie dekoracji rzeźbiarskich wspomnianych budynków.
Dekoracja rzeźbiarska Pałacu Brühla prezentowała oryginalnie najwyższą klasę artystyczną i nadawała barokowego charakteru założeniu. Elewacje Pałacu Brühla zdobiły w przyziemiu figury bóstw rzymskich autorstwa wybitnego francuskiego rzeźbiarza Pierre'a Coudray'a, zaś na bramie pałacowej stanęły rzeźby stanowiące alegorie Artes Liberales dłuta Jana Chryzostoma Redlera. Pod koniec lat 30. XX w. z inicjatywy Bohdana Pniewskiego fasadę wzbogaciły 4 popiersia projektu Franciszka Strynkiewicza. Całości dopełniały mięsiste płaskorzeźby z monumentalnym tympanonem i detalem zdobiącym okna i nisze. Nie mniej istotnym elementem przedwojennego programu rzeźbiarskiego były reliefowe plafony na ścianach Pałacu Saskiego flankujących Grób Nieznanego Żołnierza, według projektu Stanisława Kazimierza Ostrowskiego.