Sukcesy pedagogów

2

11. Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” 2022 rozstrzygnięte. GRAND PRIX zdobyła dr Izabela Walczak z Instytutu Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz.

Podczas uroczystego wernisażu 20 sierpnia 2022 r. w Muzeum Rzemiosła w Krośnie poznaliśmy laureatów tegorocznego konkursu. 11. edycja wzbudziła ogromne zainteresowanie artystów z całego świata. Do konkursu głównego przystąpiło aż 79 twórców z 9 krajów: Czech, Finlandii, Litwy, Łotwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, USA, Zjednoczonego Królestwa. Łącznie jury oceniało aż 103 prace.

Decyzją jury, w którym zasiadali:

  • prof. zw. Ewa Maria Poradowska-Werszler, przewodnicząca jury (Akademia Sztuk Pięknychim. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu)
  • dr inż. Marta Rymar (Dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie)
  • prof. dr hab. Jolanta Rudzka-Habisiak (Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi)
  • dr hab. Hanna Wojdała-Markowska, prof. UTH w Radomiu (Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu)
  • prof. dr hab. Andrzej Banachowicz (Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu)

Grand Prix trafiło do dr Izabeli Walczak, współprowadzącej w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi Pracownię Obiektu do Wnętrza, Dywanu i Gobelinu. Jury doceniło dwie prace artystki z 2022 roku należące do cyklu „Krople”. Znaczące tytuły obu tkanin: „Deszcz” oraz „Mgła” nawiązują do ich naturalnego rodowodu.

„Przyroda jest bardzo ważna w mojej twórczości. Uważam, że to, jak ją traktujemy, odzwierciedla nasz stosunek do nas samych. W pracach skupiłam się na oddaniu magicznej, oczyszczającej siły natury” – mówi dr Izabela Walczak.

Do konkursu tradycyjnie zgłaszane są realizacje, które najlepiej określić można jako tkaninę kameralną. Oprócz niewielkich rozmiarów prace konkursowe cechuje potencjał estetyzowania przestrzeni najbliższych człowiekowi. Sprzyja temu wyjątkowe tworzywo – prace wykorzystują charakterystyczną naturę lnu i czerpią z jego niezaprzeczalnej urody.

„Len był dla mnie dużym wyzwaniem. Dotychczas używałam go jako materiału dodatkowego, natomiast w tym przypadku po raz pierwszy chciałam zrealizować coś w stu procentach z naturalnego surowca. Użyłam nie tylko lnianej przędzy, ale też liści lnu nowozelandzkiego do zbudowania intrygującej faktury oddającej klimat deszczowej aury” – podsumowuje artystka.

Wystawę w BWA Krosno można oglądać do 26 października 2022 r.

do góry