• 001.jpg
    Filename: 001.jpg
    Size: 1039.11 KB
  • 002.jpg
    Filename: 002.jpg
    Size: 931.31 KB
  • 003.jpg
    Filename: 003.jpg
    Size: 864.01 KB
  • 004.jpg
    Filename: 004.jpg
    Size: 717.08 KB
  • 005.jpg
    Filename: 005.jpg
    Size: 215.47 KB
  • 006.jpg
    Filename: 006.jpg
    Size: 443.98 KB
  • 007.jpg
    Filename: 007.jpg
    Size: 222.91 KB
  • 008.jpg
    Filename: 008.jpg
    Size: 224.67 KB
  • 009.jpg
    Filename: 009.jpg
    Size: 241.15 KB
  • 010.jpg
    Filename: 010.jpg
    Size: 79.97 KB
  • 011.jpg
    Filename: 011.jpg
    Size: 134.47 KB
  • 012.jpg
    Filename: 012.jpg
    Size: 132.5 KB

Asystent:

mgr Szymon Sobczak

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  267 A

Charakterystyka:

Pracownia Malarstwa jest przestrzenią, w której mogą spotkać się odrębne sposoby interpretacji rzeczywistości, odmienne postawy twórcze i ideologiczne. Tu, z jednej strony studenci poznają i rozwijają techniki warsztatowe, z drugiej natomiast, dzięki zadaniom konceptualnym podejmują zagadnienia, które są dla nich inspiracją i ważnym powodem do twórczych działań. Ćwiczenia te prowokują do analizy problemu, a tym samym stawiania wielu pytań o sensy i znaczenia. Głównym celem edukacji jest więc pogłębianie świadomości i rozbudzenie wrażliwości wizualnej. Proponowane zadania konceptualne należy traktować zatem jako eksperyment artystyczny, gdzie istotnym czynnikiem staje się błąd, który w tym kontekście zyskuje pozytywne znaczenie - jest jednym z elementów całego procesu badawczego. Okres studiów jest czasem ,”samookreślenia”, zdobywania indywidualnych doświadczeń, dokonywaniem wyborów, dlatego istotne stają się dla nas umiejętność analizy badanego zjawiska, samodzielność w podejmowaniu decyzji wraz z konsekwencjami jakie ona pociąga, a także umiejętność wyciągania wniosków i samokrytyki wobec własnej działalności. Ćwiczenia mają prowokować sytuacje,które staną się początkiem intelektualnej ,”dyskusji” z otaczającą rzeczywistością i pozwolą jednocześnie określić w niej nasze miejsce, także w kontekście aktualnej sztuki. Dzięki nim student w drodze własnych poszukiwań powinien wykształcić indywidualny język wypowiedzi artystycznej, własną opinię na temat współczesnej sztuki oraz zagadnień przez nią podejmowanych. Ćwiczenia mają uświadomić różnice między nami, naszą odrębność w postrzeganiu rzeczywistości i wielość motywów, dla których zajmujemy się sztuką. Dlatego też sposób i technika realizacji zadań jest często dowolna. Twórcze poszukiwania, oprócz tradycyjnych technik malarskich czy rysunkowych, mogą oscylować wokół nowoczesnych środków obrazowania takich jak media cyfrowe, instalacja, fotografia, obiekt, performance, działania audio-wizualne, itp. Niemożliwe staje się oddzielenie procesu interpretacyjnego od środków wyrazu. Szukanie adekwatnej formy i osiągnięcie równowagi między formą a treścią powinno stać się także jednym z głównych celów twórczych poszukiwań. Kryteriami oceny są wrażliwość, niekonwencjonalne myślenie przełamujące schematy, adekwatność środków wyrazu w stosunku do koncepcji, czy idei, jaką student chce przekazać poprzez realizację ćwiczenia. Nierozłącznym elementem pracy często staje się przypadek i to on wielokrotnie jest momentem przełomowym. Według słów Marlaux: ,,Formy bywają imitowane, kopiowane i przekazywane z pokolenia na pokolenie.(…) W tym układzie formy nie muszą być logicznym wyrazem wartości. Często bywają nawet nielogiczne i odkrywane przypadkowo. Zdarza się, że choć poszukuje umysł, znajduje bardzo często ręka”.

  • linkyt.txt
    Filename: linkyt.txt
    Size: 0.09 KB
  • 1.jpg
    Filename: 1.jpg
    Size: 1520.01 KB
  • 2.jpg
    Filename: 2.jpg
    Size: 797.4 KB

Asystent:

dr Katarzyna Gołębiowska

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 307 (gmach: ul. Franciszkańskiej 76/78)

Charakterystyka:

Studia w pracowni polegają na poznawaniu zasad dotyczących budowy obrazu, jego gramatyki oraz funkcji. Zajęcia wprowadzają studenta w obszar twórczości artystycznej, przyczyniając się w równym stopniu do rozwoju jego postrzegania oraz rozumienia formy artystycznej. Studia mają charakter warsztatowo- konsultacyjny. Podstawa programowa stanowi szeroko rozumiana rzeczywistość zastana, traktowana jako laboratorium formy oraz źródło refleksji artystycznej; częstokroć poszerzana jest także o inne obszary istotne dla studenta. Proces ten jest zależny od indywidualnego rozwoju, doświadczeń, postawy filozoficznej, zainteresowań, emocji czy wyobraźni każdego studenta. Funkcję służebną pełnią cyklicznie przygotowane ćwiczenia o określonych cechach formalnych pełniące rolę bazy wyjściowej do świadomej kreacji artystycznej. Świadome używanie środków artystycznych adekwatnych do zamierzeń, treści oraz całościowe budowanie koncepcji artystycznych jest stałą praktyką nauczania.

Zwraca się szczególną uwagę na refleksję teoretyczną dotyczącą znaczenia i oddziaływania obrazu w zmieniającej się kulturze wizualnej; sukcesywne poszerzanie warsztatu artystycznego przy jednoczesnym pogłębianiu doświadczeń dotyczących pojęć z zakresu tradycyjnych i współczesnych środków wyrazu; korzystanie ze współczesnych technologii wespół z konwencjonalnymi technikami malarskimi.

Efekty pracy tj. oddziaływanie obrazu lub całościowy projekt student ma możliwość prezentacji i konfrontacji w przestrzeni należącej do dyspozycji Pracowni-tzw. Szara Ściana, zdobywając elementarne doświadczenia w zakresie aranżacji swojej pracy, tym samym jest częstokroć pierwszą próbą wejścia w dialog ze środowiskiem akademickim.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 133.75 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 153.96 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 134.17 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 502.26 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 411.39 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 443.79 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 274.97 KB
  • 07a.jpg
    Filename: 07a.jpg
    Size: 202.13 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 212.81 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 173.54 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 528.83 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 400.2 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 114.5 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 146.48 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 210.25 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 202.94 KB
  • 16a.jpg
    Filename: 16a.jpg
    Size: 469.13 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 222.54 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 122.26 KB
  • 18.jpg
    Filename: 18.jpg
    Size: 254.37 KB
  • 19.jpg
    Filename: 19.jpg
    Size: 134.49 KB
  • 20.jpg
    Filename: 20.jpg
    Size: 168.38 KB
  • 21.jpg
    Filename: 21.jpg
    Size: 211.53 KB
  • 22.jpg
    Filename: 22.jpg
    Size: 175.72 KB
  • 24.jpg
    Filename: 24.jpg
    Size: 284.27 KB
  • 23.jpg
    Filename: 23.jpg
    Size: 146.48 KB
  • 26.jpg
    Filename: 26.jpg
    Size: 351.32 KB
  • 25.jpg
    Filename: 25.jpg
    Size: 328.98 KB
  • 28.jpg
    Filename: 28.jpg
    Size: 151.1 KB
  • 27.jpg
    Filename: 27.jpg
    Size: 189.79 KB
  • 30.jpg
    Filename: 30.jpg
    Size: 450.81 KB
  • 29.jpg
    Filename: 29.jpg
    Size: 144.95 KB
  • 32.jpg
    Filename: 32.jpg
    Size: 203.58 KB
  • 31.jpg
    Filename: 31.jpg
    Size: 409.02 KB
  • 33.jpg
    Filename: 33.jpg
    Size: 263.15 KB
  • 34.jpg
    Filename: 34.jpg
    Size: 148.26 KB
  • 35.jpg
    Filename: 35.jpg
    Size: 323.28 KB
  • 36.jpg
    Filename: 36.jpg
    Size: 116.34 KB

Asystent:

mgr Izabela Morzyszek

Typ studiów:

  • stacjonarne jednolite studia magisterskie
  • stacjonarne I stopnia
  • stacjonarne II stopnia

Nr sali: 71

Charakterystyka:

Główną charakterystyką pracowni jest indywidualne podejście do studentów. Prowadzący kładzie duży nacisk na podniesienie świadomości artystycznej, rozwój pasji, odwagi i twórczej wolności. Zakres realizowanej w pracowni twórczej stylistyki jest dość szeroki: od realizmu do abstrakcji. Ich eksploracja zależy wyłącznie od doświadczenia, wrażliwości, osobowości i wyobraźni studenta.

Pierwszy rok realizuje tradycyjny program malarstwa studyjnego oparty na studium z natury. Na tym etapie omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące koloru, kompozycji, technologii. Wraz ze zdobytym doświadczeniem studenci mogą proponować własne pomysły. Nie zapominając o porządnym warsztacie i malarskiej tradycji zachęca się studiujących do poszukiwania nowych środków wyrazu, eksperymentowania ze współczesnymi mediami i technologiami.

Asystent:

dr Aleksandra Hoffer

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali:  274

Charakterystyka:

W Pracowni Imperatywu Malarskiego uczymy malarstwa i refleksji nad malarstwem.

Pierwsze ćwiczenia to praca z natury. Martwa natura, model, wnętrze a także praca w plenerze. Obserwujemy naturę i szukamy środków malarskich, którymi możemy wywołać efekt siatkówkowy u osoby parzącej na płótno, podobny do tego, który jest udziałem malarza obserwującego naturę. To ćwiczenia początkowe, kiedy wygląd natury jest środkiem wspólnym dla studenta i nauczyciela, niejako świadkiem pomagającym rozstrzygnąć czy użyta forma skutecznie przywołuje wygląd natury. Pierwsze ćwiczenia mają pokazać co jest jaśniejsze a co ciemniejsze i najważniejsze ustawić balans temperaturowy światła i cienia. Pomału zbliżamy się do opanowania sposobów, które wywołują iluzję. To bardzo ważny moment, w istotnym sensie, inicjacja malarska. Dalej uzmysławiamy adeptom sztuki, że nasza siatkówka nie ma charakteru jednorodnego jak na przykład matryca w aparacie fotograficznym. Spojrzenie jest czymś bliższym pojęciu skanowania. Barwy widzimy dynamicznie. O efekcie barwnym decydują powidoki, kontrasty współczesne i następcze. Ćwiczenia o takim charakterze mają uzmysłowić studentowi w jaki sposób funkcjonuje forma plastyczna, jaka jest jej natura. Następne ćwiczenia skłaniają do odkrycia substancjalnej natury farby. Czy jej gęstość, faktura, transparentność, połyskliwość, mogą służyć do odkrycia szczególnych efektów optycznych. Chcemy zainteresować adeptów sztuki zmysłową istotą malarstwa. Pierwsze cztery semestry to praca nad tym jak farba zamienia się w formę, która inicjuje wyobraźnię. W tym miejscu ustępujemy pierwszeństwa studentowi, starając się iść pól kroku za nim. Oczekujemy inicjatywy i inwencji. Pomagamy nazwać problem, które określą sens następnego ćwiczenie. Korzystając z naszego permanentnego doświadczenia malarskiego, oczekujemy i wspieramy inicjatywy studentów. Świadomość funkcjonowania formy plastycznej, umiejętność oraz doświadczenie dają możliwość autonomicznego wyboru indywidualnej strategii twórczej, dopasowanej do wewnętrznych predyspozycji. Forma może być narzędziem poznania świata, siebie samego i naszego miejsca we współczesności. Doświadczenie sztuki ma charakter osobisty i taką relację proponujemy w rozmowie o malarstwie. Pracownia permanentnie służy studentom. Godziny wyznaczone w grafiku zajęć, to czas na spotkanie i rozmowę o sztuce.

Aktywność studentów może być rozszerzona o działania medialne, które realizowane równolegle z programem Pracowni będą stanowić wprowadzenie do stworzenia cyklu malarskiego lub kolekcji obrazów dyplomowych. Sięgając po różne środki wyrazu, działania te mogą stać się przygotowaniem do pracy nad wydobyciem indywidualnej przestrzeni wizualnej adepta sztuki. Wykorzystanie różnych technik malarskich, rysunkowych, graficznych, czy fotograficznych oraz selekcja narzędzi i ich połączeń może stanowić nowe doświadczenia, które zwrócą uwagę studentów na własną wrażliwość, jak również mogą stać się faktycznym zapisem wyobraźni. Praca każdego ze studentów będzie mogła przybrać formę szkiców albo notatek wizualnych, jak również projekcji, nagrań czy animacji poklatkowych. Projekty mogą być zaprezentowany jako pewien wybór i odnosić się do realizacji malarskich.

do góry