• 01.JPG
    Filename: 01.JPG
    Size: 1029.05 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 469.64 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 525.05 KB
  • 04.JPG
    Filename: 04.JPG
    Size: 896.72 KB
  • 05.JPG
    Filename: 05.JPG
    Size: 579.02 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 1150.46 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 1098.32 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 1333.79 KB
  • 09.JPG
    Filename: 09.JPG
    Size: 486.77 KB
  • 10.JPG
    Filename: 10.JPG
    Size: 579.2 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 162.7 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 847.66 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 837.19 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 137.53 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 156.76 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 455.56 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 423.03 KB
  • 18.jpg
    Filename: 18.jpg
    Size: 412.84 KB
  • 19.jpg
    Filename: 19.jpg
    Size: 438.9 KB
  • 20.jpg
    Filename: 20.jpg
    Size: 959.92 KB
  • 21.jpg
    Filename: 21.jpg
    Size: 1809.8 KB
  • 22.jpg
    Filename: 22.jpg
    Size: 2154.59 KB
  • 23.jpeg
    Filename: 23.jpeg
    Size: 143.19 KB
  • 24.JPG
    Filename: 24.JPG
    Size: 739.39 KB
  • 25.jpg
    Filename: 25.jpg
    Size: 650.54 KB
  • 26.jpg
    Filename: 26.jpg
    Size: 976.47 KB
  • 27.jpg
    Filename: 27.jpg
    Size: 1016.6 KB
  • 28.JPG
    Filename: 28.JPG
    Size: 552.95 KB
  • 29.JPG
    Filename: 29.JPG
    Size: 909.55 KB
  • 30.JPG
    Filename: 30.JPG
    Size: 673.06 KB

Asystent:

mgr Eryka Jura

Typ studiów:

stacjonarne jednolite magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  267

Charakterystyka:

Kształcenie w pracowni „Przestrzeń Eksperymentu Malarskiego” odbywa się dwustopniowo.
Pierwszy stopień dotyczy studentów I i II roku i obejmuje studiowanie, szeroko pojętej natury.
Na podstawie studium natury omawiane są zagadnienia konstrukcji i budowy obrazu.
Praca z martwą naturą pozwala uwrażliwić studenta na kontrasty kolorystyczne i walorowe, kontrasty kształtu i wielkości oraz przestrzeni występujące w oglądanym zjawisku
Pierwsze ćwiczenia obejmują typowe zagadnienia związane z powstawaniem obrazu, jakimi są: kompozycja, temperatura koloru w świetle i w cieniu, oraz statyka i dynamika poszczególnych obszarów przedstawienia.
Początkowy etap studiowania w pracowni pozwala studentowi doskonalić i rozwijać warsztat malarski oraz dobierać odpowiednie środki plastyczne, do przedstawienia zaistniałej sytuacji w naturze.
Następnym krokiem w studiowaniu natury są próby jej interpretacji, polegające na syntezie poszczególnych elementów lub całości obserwowanego zjawiska. Pozwala to na rozwój świadomości plastycznej młodego artysty i jest to wstęp do poszukiwania własnego języka artystycznego.
Począwszy od trzeciego roku studiów zachęcamy podopiecznych do proponowania własnych rozwiązań artystycznych oraz eksperymentowania z różnymi materiałami i technikami malarskimi oraz współcześnie dostępnymi mediami.
Obraz traktowany jest jako szeroko pojęte dzieło, nie koniecznie istniejące tylko na płaszczyźnie płótna i może on wkraczać w inne dyscypliny artystyczne, takie jak rzeźba, rysunek czy sztuka video.
Eksperyment oraz - często zaistniały w pracy – przypadek, prowokują studenta do podejmowania decyzji o akceptacji lub odrzucenia powstałych rozwiązań, co rozwija jego świadomość plastyczną i samodzielność.
Otwartość na nowatorskie podejście do obrazu oraz na rożnorodne propozycje rozwiązań w pracy artystycznej to cechy charakterystyczne prowadzonej przez nas pracowni, a radość tworzenia i odkrywania oraz obcowania z tajemnicą, jaką jest akt twórczy oraz samo dzieło sztuki, stawiamy na pierwszym miejscu w edukacji.

„Jedną z zalet młodości jest to, że nie zniechęcają jej prozaiczne trudności, . które dla większości dorosłych wydają się nie do przezwyciężenia.”

Michio Kaku

  • 001.jpg
    Filename: 001.jpg
    Size: 1039.11 KB
  • 002.jpg
    Filename: 002.jpg
    Size: 931.31 KB
  • 003.jpg
    Filename: 003.jpg
    Size: 864.01 KB
  • 004.jpg
    Filename: 004.jpg
    Size: 717.08 KB
  • 005.jpg
    Filename: 005.jpg
    Size: 215.47 KB
  • 006.jpg
    Filename: 006.jpg
    Size: 443.98 KB
  • 007.jpg
    Filename: 007.jpg
    Size: 222.91 KB
  • 008.jpg
    Filename: 008.jpg
    Size: 224.67 KB
  • 009.jpg
    Filename: 009.jpg
    Size: 241.15 KB
  • 010.jpg
    Filename: 010.jpg
    Size: 79.97 KB
  • 011.jpg
    Filename: 011.jpg
    Size: 134.47 KB
  • 012.jpg
    Filename: 012.jpg
    Size: 132.5 KB

Asystent:

mgr Szymon Sobczak

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  267 A

Charakterystyka:

Pracownia Malarstwa jest przestrzenią, w której mogą spotkać się odrębne sposoby interpretacji rzeczywistości, odmienne postawy twórcze i ideologiczne. Tu, z jednej strony studenci poznają i rozwijają techniki warsztatowe, z drugiej natomiast, dzięki zadaniom konceptualnym podejmują zagadnienia, które są dla nich inspiracją i ważnym powodem do twórczych działań. Ćwiczenia te prowokują do analizy problemu, a tym samym stawiania wielu pytań o sensy i znaczenia. Głównym celem edukacji jest więc pogłębianie świadomości i rozbudzenie wrażliwości wizualnej. Proponowane zadania konceptualne należy traktować zatem jako eksperyment artystyczny, gdzie istotnym czynnikiem staje się błąd, który w tym kontekście zyskuje pozytywne znaczenie - jest jednym z elementów całego procesu badawczego. Okres studiów jest czasem ,”samookreślenia”, zdobywania indywidualnych doświadczeń, dokonywaniem wyborów, dlatego istotne stają się dla nas umiejętność analizy badanego zjawiska, samodzielność w podejmowaniu decyzji wraz z konsekwencjami jakie ona pociąga, a także umiejętność wyciągania wniosków i samokrytyki wobec własnej działalności. Ćwiczenia mają prowokować sytuacje,które staną się początkiem intelektualnej ,”dyskusji” z otaczającą rzeczywistością i pozwolą jednocześnie określić w niej nasze miejsce, także w kontekście aktualnej sztuki. Dzięki nim student w drodze własnych poszukiwań powinien wykształcić indywidualny język wypowiedzi artystycznej, własną opinię na temat współczesnej sztuki oraz zagadnień przez nią podejmowanych. Ćwiczenia mają uświadomić różnice między nami, naszą odrębność w postrzeganiu rzeczywistości i wielość motywów, dla których zajmujemy się sztuką. Dlatego też sposób i technika realizacji zadań jest często dowolna. Twórcze poszukiwania, oprócz tradycyjnych technik malarskich czy rysunkowych, mogą oscylować wokół nowoczesnych środków obrazowania takich jak media cyfrowe, instalacja, fotografia, obiekt, performance, działania audio-wizualne, itp. Niemożliwe staje się oddzielenie procesu interpretacyjnego od środków wyrazu. Szukanie adekwatnej formy i osiągnięcie równowagi między formą a treścią powinno stać się także jednym z głównych celów twórczych poszukiwań. Kryteriami oceny są wrażliwość, niekonwencjonalne myślenie przełamujące schematy, adekwatność środków wyrazu w stosunku do koncepcji, czy idei, jaką student chce przekazać poprzez realizację ćwiczenia. Nierozłącznym elementem pracy często staje się przypadek i to on wielokrotnie jest momentem przełomowym. Według słów Marlaux: ,,Formy bywają imitowane, kopiowane i przekazywane z pokolenia na pokolenie.(…) W tym układzie formy nie muszą być logicznym wyrazem wartości. Często bywają nawet nielogiczne i odkrywane przypadkowo. Zdarza się, że choć poszukuje umysł, znajduje bardzo często ręka”.

  • linkyt.txt
    Filename: linkyt.txt
    Size: 0.09 KB
  • 1.jpg
    Filename: 1.jpg
    Size: 1520.01 KB
  • 2.jpg
    Filename: 2.jpg
    Size: 797.4 KB

Asystent:

dr Katarzyna Gołębiowska

Typ studiów:

stacjonarne jednolite studia magisterskie

stacjonarne I stopnia

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 307 (gmach: ul. Franciszkańskiej 76/78)

Charakterystyka:

Studia w pracowni polegają na poznawaniu zasad dotyczących budowy obrazu, jego gramatyki oraz funkcji. Zajęcia wprowadzają studenta w obszar twórczości artystycznej, przyczyniając się w równym stopniu do rozwoju jego postrzegania oraz rozumienia formy artystycznej. Studia mają charakter warsztatowo- konsultacyjny. Podstawa programowa stanowi szeroko rozumiana rzeczywistość zastana, traktowana jako laboratorium formy oraz źródło refleksji artystycznej; częstokroć poszerzana jest także o inne obszary istotne dla studenta. Proces ten jest zależny od indywidualnego rozwoju, doświadczeń, postawy filozoficznej, zainteresowań, emocji czy wyobraźni każdego studenta. Funkcję służebną pełnią cyklicznie przygotowane ćwiczenia o określonych cechach formalnych pełniące rolę bazy wyjściowej do świadomej kreacji artystycznej. Świadome używanie środków artystycznych adekwatnych do zamierzeń, treści oraz całościowe budowanie koncepcji artystycznych jest stałą praktyką nauczania.

Zwraca się szczególną uwagę na refleksję teoretyczną dotyczącą znaczenia i oddziaływania obrazu w zmieniającej się kulturze wizualnej; sukcesywne poszerzanie warsztatu artystycznego przy jednoczesnym pogłębianiu doświadczeń dotyczących pojęć z zakresu tradycyjnych i współczesnych środków wyrazu; korzystanie ze współczesnych technologii wespół z konwencjonalnymi technikami malarskimi.

Efekty pracy tj. oddziaływanie obrazu lub całościowy projekt student ma możliwość prezentacji i konfrontacji w przestrzeni należącej do dyspozycji Pracowni-tzw. Szara Ściana, zdobywając elementarne doświadczenia w zakresie aranżacji swojej pracy, tym samym jest częstokroć pierwszą próbą wejścia w dialog ze środowiskiem akademickim.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 133.75 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 153.96 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 134.17 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 502.26 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 411.39 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 443.79 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 274.97 KB
  • 07a.jpg
    Filename: 07a.jpg
    Size: 202.13 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 212.81 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 173.54 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 528.83 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 400.2 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 114.5 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 146.48 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 210.25 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 202.94 KB
  • 16a.jpg
    Filename: 16a.jpg
    Size: 469.13 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 222.54 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 122.26 KB
  • 18.jpg
    Filename: 18.jpg
    Size: 254.37 KB
  • 19.jpg
    Filename: 19.jpg
    Size: 134.49 KB
  • 20.jpg
    Filename: 20.jpg
    Size: 168.38 KB
  • 21.jpg
    Filename: 21.jpg
    Size: 211.53 KB
  • 22.jpg
    Filename: 22.jpg
    Size: 175.72 KB
  • 24.jpg
    Filename: 24.jpg
    Size: 284.27 KB
  • 23.jpg
    Filename: 23.jpg
    Size: 146.48 KB
  • 26.jpg
    Filename: 26.jpg
    Size: 351.32 KB
  • 25.jpg
    Filename: 25.jpg
    Size: 328.98 KB
  • 28.jpg
    Filename: 28.jpg
    Size: 151.1 KB
  • 27.jpg
    Filename: 27.jpg
    Size: 189.79 KB
  • 30.jpg
    Filename: 30.jpg
    Size: 450.81 KB
  • 29.jpg
    Filename: 29.jpg
    Size: 144.95 KB
  • 32.jpg
    Filename: 32.jpg
    Size: 203.58 KB
  • 31.jpg
    Filename: 31.jpg
    Size: 409.02 KB
  • 33.jpg
    Filename: 33.jpg
    Size: 263.15 KB
  • 34.jpg
    Filename: 34.jpg
    Size: 148.26 KB
  • 35.jpg
    Filename: 35.jpg
    Size: 323.28 KB
  • 36.jpg
    Filename: 36.jpg
    Size: 116.34 KB

Asystent:

mgr Izabela Morzyszek

Typ studiów:

  • stacjonarne jednolite studia magisterskie
  • stacjonarne I stopnia
  • stacjonarne II stopnia

Nr sali: 71

Charakterystyka:

Główną charakterystyką pracowni jest indywidualne podejście do studentów. Prowadzący kładzie duży nacisk na podniesienie świadomości artystycznej, rozwój pasji, odwagi i twórczej wolności. Zakres realizowanej w pracowni twórczej stylistyki jest dość szeroki: od realizmu do abstrakcji. Ich eksploracja zależy wyłącznie od doświadczenia, wrażliwości, osobowości i wyobraźni studenta.

Pierwszy rok realizuje tradycyjny program malarstwa studyjnego oparty na studium z natury. Na tym etapie omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące koloru, kompozycji, technologii. Wraz ze zdobytym doświadczeniem studenci mogą proponować własne pomysły. Nie zapominając o porządnym warsztacie i malarskiej tradycji zachęca się studiujących do poszukiwania nowych środków wyrazu, eksperymentowania ze współczesnymi mediami i technologiami.

do góry