Instytut Projektowania Graficznego
Ilustracja i komiks
prof. Zdzisław Olejniczak
Typ studiów:
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali: 115
Charakterystyka:
Przedmioty wprowadzające oraz wymagania wstępne:
- Zainteresowanie podstawowe elementami grafiki projektowej i grafiki komputerowej oraz znajomość warsztatu twórczego z zakresu tworzenia ilustracji i komiksu.
- Umiejętność myślenia narracyjnego. Świadomość kreacji plastycznej.
- Przygotowanie praktyczne i władanie warsztatem w pracowniach artystycznych z zakresu dyscyplin sztuki, z dziedziny rysunku, malarstwa, grafiki, fotografii.
- Znajomość historii grafiki projektowej w szczególności ilustracji i komiksu.
Cel
Celem kształcenia w pracowni jest przygotowanie studenta do nabywania umiejętności samodzielnego działania artystycznego w korelacji z grafiką projektową, po przez wykonywanie zadań związanych z grafiką ilustracyjną i komiksem.
Program pracowni uwzględnia praktyczne umiejętności studenta w kreowaniu obrazu analogowego i cyfrowego, od prostych elementów kompozycyjnych do złożonych i skomplikowanych przeobrażeń obrazu, z zastosowaniem technik cyfrowych. Ponadto program pracowni zakłada również wprowadzenie uczestników zajęć w złożoność interdyscyplinarności działań twórczych. Ważnym celem studiów w pracowni, jest rozwijanie i generowanie własnej postawy twórczej, poprzez realizację zadań na wskazany temat.
Uwzględnia, przedstawianie problemów i zagadnień dnia dzisiejszego w sztuce współczesnej - szczególnie w ilustracji i komiksie - z podkreśleniem znaczenia w/w działań interdyscyplinarnych, łączących m.in. sztuki plastyczne z literaturą, muzyką, teatrem (np. scenopis obrazkowy - storyboard).
Podczas wykonywania zadań, student będzie systematycznie kształtował swój indywidualny język wyrazu artystycznego, z równoczesnym pogłębianiem umiejętności zastosowania właściwego przekazu, stosując odpowiednie środki wyrazu, adekwatne do postawionego zadania.
Ćwiczenia dedykowane w programie pracowni, umożliwią studentom ich nieskrępowany i kreatywny rozwój. Będą preferować wielość punktów widzenia, akceptować mnogość postaw z uwzględnieniem różnych światopoglądów. W procesie kształcenia studenta w pracowni ważnymi elementami są:
- jego rozwój kreatywności;
- zapoznanie się z zasadami myślenia narracyjnego;
- zdobywanie umiejętności realizacji własnych wizji artystycznych przy świadomym użyciu warsztatu swoich możliwości;
- doskonalenie umiejętności w pracy w zespole.
Treści kształcenia:
Program przedmiotu zakłada indywidualne podejście do studenta. Studenci pracują indywidualnie. Zadania i ćwiczenia są poprzedzane wstępami merytorycznymi, a w trakcie ich realizacji
wspomagane korektami indywidualnymi. Korekty są ukierunkowane do pobudzania w studencie jego samodzielnych decyzji twórczych m.in. poprzez kształtowanie w nim umiejętności
podejmowania trafnych rozwiązań twórczych, z uwzględnieniem właściwych hierarchizacji środków wyrazu. Wszelkie działania twórcze studenta przy wykonywaniu zadań bieżących i kolejnych są dokumentowane w formie drukowanej i elektronicznej, co stanowi ważną część do potwierdzenia zakładanych efektów uczenia się wpisanych w program pracowni, a dla studenta pełnią rolę śledzenia na bieżąco własnego postępu i rozwoju twórczego.