Asystent:
mgr Julia Pieczyńska
Nr sali: CPM 03/15
Charakterystyka:
Pracownia Kreatywnego Kodowania została utworzona w 2022 roku w ramach struktury Instytutu Nowych Mediów i Kompozycji z inicjatywy dr. Krzysztofa Guzka. Jest to pierwsza tego typu pracownia w skali polskich uczelni artystycznych, która realizuje kompleksowy autorski program nauczania kodowania obrazów cyfrowych dedykowany specjalnie dla artystów wizualnych i projektantów. W czasie postępującej informatyzacji społeczeństwa i dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji, umiejętność programowania otwiera szereg kreatywnych zastosowań również w zakresie sztuk plastycznych i projektowych. Celem Pracowni Kreatywnego Kodowania jest eksploracja twórczego potencjału kodu komputerowego jako kreatywnego medium rozszerzającego tradycyjny warsztat artystyczny o nowe, interdyscyplinarne narzędzia ekspresji.
W pracowni prowadzone są przedmioty „Podstawy kodowania obrazów cyfrowych” oraz „Kreatywne kodowanie” dla studiów licencjackich kierunku nowe media na Wydziale Sztuk Pięknych oraz przedmiot „Projektowanie algorytmiczne” dla studiów licencjackich kierunku projektowanie graficzne na Wydziale Sztuk Projektowych. Treści programowe obejmują propedeutykę programowania ukierunkowanego na tworzenie obrazów cyfrowych, wybrane zagadnienia teoretyczne sztuki algorytmicznej i sztuki generatywnej, kreatywne wykorzystanie pseudo-losowości oraz błędu w procesie twórczym, wizualizację danych jako formę wypowiedzi artystycznej, dynamicznie generowane w czasie rzeczywistym obrazy kinetyczne, a także szeroko rozumianą problematykę interaktywności i współtworzenia dzieła przez odbiorcę. Sukcesywnie rozwijane projekty o stopniowanym poziomie trudności mają na celu poszerzanie praktycznych, technicznych umiejętności, prowadząc tym samym do realizacji za pomocą możliwości obliczeniowych maszyny własnych oryginalnych koncepcji i swobodnego kształtowania formy o indywidualnym artystycznym wyrazie. Studenci pracowni mogą w niej zrealizować swój dyplom licencjacki.
Współpraca:
mgr Marta Kosior
Nr sali: 171
Charakterystyka:
Celem pracowni Mediów Cyfrowych jest zapoznanie z elementarnymi cechami, właściwościami i parametrami szeroko pojętego obrazu generowanego i przetwarzanego cyfrowo. Zdobycie podstawowych umiejętności dotyczących technicznego przygotowania statycznych i dynamicznych obrazów cyfrowych dla różnych potrzeb (video, projekcje, druk). Uzupełnienie i poszerzenie wiedzy i praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i oprogramowaniem służącym do kreacji w obszarze mediów cyfrowych. Na późniejszym etapie wykorzystanie zdobytej w ten sposób wiedzy technicznej w realizacji bardziej złożonych zadań ściślej związanych z mediami cyfrowymi o określonych zastosowaniach (np. TV, Internet). Również nabycie umiejętności tworzenia utworu wizualnego w określonej konwencji i technice, spełniającego postawione wymagania dotyczące przekazu konkretnego komunikatu. Poznanie możliwości urządzeń technicznych jako narzędzia kreacji. Pogłębienie wiedzy o specyfice obrazu cyfrowego. Umieszczenie zdobytej wiedzy w kontekście współczesnego dyskursu związanego z Nowymi Mediami, w tym efektywnych sposób wykorzystania osobistej intuicji, wyobraźni, potencjału twórczego i doświadczenie w rozwiązywaniu problemów nie tylko w działalności zawodowej, ale również artystycznej. Włączenie się w twórczy nurt szeroko pojętych Nowych Mediów, współczesnej sztuki zawłaszczenia, sztuki krytycznej i działań transmedialnych i interdyscyplinarnych.
Treści programowe obejmują m.in. techniczne aspekty obrazowania cyfrowego (w tym cechy i różnice grafiki rastrowej, wektorowej, 3D, metod zapisu, przetwarzania, kompresji, zagadnienia wpływające na jakość, omówienie parametrów drukarskich, cechy obrazów ruchomych, mediów dynamicznych, metody przechwytywani i reprodukcji). Kształcenie na kolejnych semestrach porusza również bardziej ogólne kwestie problemowe, w tym: zagadnienia mediów cyfrowych w kontekście współczesnych metod ich propagacji (telewizja, Internet, kanały mobilne i wielkozasięgowe), cechy obrazów generowanych w czasie rzeczywistym (np. dynamiczne wizualizacje 3D, gry), zagadnienia interfejsu (interfejs jako narzędzie w sztuce, interfejs jako sztuka, sztuka jako interfejs), zagadnienia interdyscyplinarności we współczesnych mediach cyfrowych na przykładzie geometrii dyskursywnych, infografik, mediów dynamicznych.
Studenci pracowni mogą w niej zrealizować swój dyplom licencjacki.
Asystent:
mgr Julia Pieczyńska
mgr Daria Łuka
Nr sali: CPM 03/15
Charakterystyka:
Pracownia Obrazu Cyfrowego rozpoczęła swoją działalność dydaktyczną w obecnej formule od 2016 roku na ówczesnym Wydziale Grafiki i Malarstwa ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi pod kierownictwem prof. Lesława Miśkiewicza. Obecnie jest prowadzona przez dr. Krzysztofa Guzka w Instytucie Nowych Mediów i Kompozycji na Wydziale Sztuk Pięknych ASP w Łodzi realizując zajęcia dla studentów kierunku nowe media, grafika oraz malarstwo.
W obszarze nowych mediów elektronicznych, obraz cyfrowy stanowi podstawowy środek wyrazu artystycznego, nośnik formy wizualnej. W pracowni realizowany jest autorski program koncentrujący się wokół unikatowych cech obrazu cyfrowego, jakimi są zmienność w czasie, generatywność i interaktywność. Interaktywność w sztuce jest problemem znanym, jednak media cyfrowe stwarzają na tym polu zupełnie nowe możliwości (np. obraz współtworzony przez widza; zmieniający się, „reagujący” na dźwięk, na światło czy na ruch). Projekty realizowane w pracowni z zastosowaniem nowoczesnych technik informatycznych oraz projekcji przestrzennych stanowią oryginalny język multimedialnej wypowiedzi artystycznej.
Współpraca:
mgr Marta Kosior
Nr sali: 11
Charakterystyka:
Obraz towarzyszy ludzkości od zawsze. Najróżniejsze były też miejsca w których się pojawiał. Jednak ambicją Pracowni jest odwołanie się nie tylko do przestrzeni dla dzieła w sensie fizycznym, czy w dziele kojarzonym z iluzją. Przestrzeń interesujące nas również w znaczeniu symbolicznym i wyobrażeniowym, może odnosić się do innych, pomocnych pojęć – przestrzeni duchowej, kulturalnej, społecznej, publicznej, doświadczonej.
Przestrzeń w odniesieniu do zjawisk społecznych jest areną, na której krzyżują się różne obszary aktywności ludzkiej, w tym sztuki. Przestrzeń nie jest związana tylko z naturą, ale jest w różnorodny sposób kreowana przez człowieka.
Pracownia Obrazu Przestrzennego kształci studentów w zakresie manualnych, analogowych i cyfrowych technologii uzyskiwania i powielania obrazu. Daje szanse na poszerzenie możliwości tworzenia poprzez wprowadzenie różnorodnych estetyk, eksperymentów formalnych i rozwój warsztatu plastycznego. Ćwiczenia mają na celu eksploracje własnej osobowości i wrażliwości, gdyż te cechy artysty są istotne we współczesnym świecie sztuki, w którym nie ma wiodących kierunków i trendów. Poprzez rozwijanie intuicji i indywidualnej ekspresji uczą wyrażać współczesne treści charakterystyczne dla młodego pokolenia. Jednocześnie poruszają istotne problemy dotyczące teraźniejszości i nowych mediów stosowanych w twórczości.
Celem działań w pracowni jest Pracowni jest łączenie tradycji z nowoczesnym myśleniem, integracja nowych i klasycznych mediów. Program Pracowni zakłada, że współczesny artysta nie może obejść się bez znajomości nowoczesnych technologii jak i klasycznej edukacji. Rośnie znaczenie sztuki warsztatowej, jednak nie może się ona obyć bez nowych mediów. Tą pozorną dychotomią zajmuje się Pracownia Obrazu w Przestrzeni. Leon Battista Alberti, twierdził, że obraz ma być oknem na świat. Można to potwierdzić używając tak starych jak i nowych mediów.
Skokowy rozwój cywilizacji informatycznej wpływa na mentalność twórców i uczestników kultury w stopniu dotąd niespotykanym. Jednak program Pracowni zakłada, że podważane w ciągu ostatnich stu lat pryncypia dotyczące sztuki nie znikną bezpowrotnie, ponieważ są bardziej istotne od technologii, która jest zmienna i odpowiada na pytanie „jak”, podczas gdy istotniejsze jest pytanie „dlaczego”.