Typ studiów:
stacjonarne I stopnia
Nr sali: 111
Charakterystyka:
W trakcie zajęć podejmowane są działania mające na celu uświadomienie studentkom i studentom ich roli jako projektantów odpowiedzialnych za współuczestniczenie w procesie kształtowania dostępności w ujęciu komunikacji przestrzennej, kulturowej i społecznej. Kształcenie w kierunku designu społecznego i dostępności, opierać się̨ będzie z jednej strony na pogłębieniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze sztuk projektowych a z drugiej na zaakcentowaniu istotnego znaczenia projektowania uniwersalnego, ergonomicznego w kontekście zmian jakie nastąpiły w strukturze współczesnego społeczeństwa. Program zajęć pozwoli na rozwój predyspozycji badawczo-projektowych studenta, istotnych z punktu widzenia kształcenia na profilu akademickim z uwzględnieniem jego wrażliwości i zdolności do empatycznego wglądu w potrzeby drugiego człowieka. Zakres poruszanej problematyki obejmie m.in.: projekty aktywistyczne, zorientowane na człowieka, prospołeczne, ekologiczne. Realizowane podczas zajęć zadania będą miały na celu utrwalanie postawy projektowania, które za swoje priorytety stawia sprawiedliwość, równość i zrównoważony rozwój, które kwestionuje wyłącznie komercyjny wymiar designu. Szuka do niego alternatyw, które mogą odegrać znaczącą rolę w rozwoju społeczeństw. W myśl zasady, że projektowanie to nie tylko wymyślanie rzeczy ładnych, ale też potrzebnych. Takich, które uczynią lepszym życie osób starszych z niepełnosprawnościami, cierpiących na choroby (np. alzheimera, autyzm), dotkniętych biedą, bezdomnych, więźniów czy imigrantów. Pomysłów, które rozwiążą konkretne, codzienne problemy ludzi czy lokalnych społeczności. W ramach realizacji programu, studentki i studenci będą mieli możliwość zapoznania się z zagadnieniami procesów projektowych, takich jak: projektowanie zorientowane na komunikację, czyli zwracające uwagę odbiorcy na zaistniały problem i projektowanie zorientowane na odbiorcę. W efekcie studentki i studenci nabędą umiejętności pozwalające im realizować w życiu zawodowym projekty usług, produktów, systemów informacji wizualnej, scenariuszy, wizualizacji oraz innych kreatywnych rozwiązań z pogranicza dziedzin, odpowiadających na współczesne potrzeby społeczności i wpisujące się w oczekiwania związane z wdrażaniem zasad projektowania uniwersalnego. Zdobyta wiedza pomoże studentom holistycznie spojrzeć na wybrane zagadnienia; ułatwi definiowanie złożonych założeń oraz budowanie własnych strategii projektowych w oparciu o trafnie rozpoznany problem.
W ramach prowadzonych ćwiczeń podejmowana jest aktywna współpraca z jednostkami zewnętrznymi takim jak Centre for Digital Biology and Biomedical Science – Biobank Łódź®, działającą na Wydziale Biologii UŁ , gdzie studentki i studenci mają możliwość udziału w realnym tworzeniu komunikacji na rzecz kampanii społecznej GENERATION-A-jakość życia przez pokolenia.
Strona z portfolio prowadzącego:
Bio prowadzącego:
dr Izabela Marta Jurczyk, Artysta, Designer, Typograf
Adiunkt w Instytucie Projektowania Graficznego na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Stypendystka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2018/2019. Od 2018 roku, nieprzerwanie Członek Jury A'Design Award & Competition, jednego z najważniejszych konkursów projektowych na świecie
Jurorka w Konkursie Kreatorskim Festiwalu Art & Design, zorganizowanego przez Akademickie Centrum Designu. Koordynatorka i kuratorka projektów edukacyjnych z obszaru art & science realizowanych we współpracy z Centre for Digital Biology and Biomedical Science – Biobank Łódź®, działającą na Wydziale Biologii UŁ. Od ponad 20 lat stale poszerza zakres swojej działalności, współpracuje jako projektant i realizator z wieloma galeriami w Polsce i za granicą. Jako projektant ma na swoim koncie kilkadziesiąt projektów i realizacji publikacji o sztuce jak również znaczące projekty identyfikacji przestrzeni publicznej oraz wydarzeń kulturalnych.
Typ studiów:
stacjonarne I stopnia
Nr sali: 111
Charakterystyka:
Program nauczania opiera się na treściach teoretycznych, a odpowiednio podejmowane zagadnienia będą realizowane etapowo uwzględniając poszerzanie wiedzy o zasady projektowania uniwersalnego z obszarów: komunikacji wizualnej, kształtowania otoczenia i budowania narracji. Zajęcia obejmują analizę zasad dostępności, poznawania wymagań związanych z ich zastosowaniem na wielu polach działania projektowego min jest to grafika informacyjna oraz skład materiałów uwzględniający zasady dostępności np.: wielkość i rodzaj dozwolonych krojów pisma, wymagany/preferowany skład tekstów, dedykowana kolorystyka. Podczas zajęć nastąpi wprowadzenie i dokładne omówienie zjawiska jakim jest projektowanie uniwersalne z wdrożeniem 7 zasad projektowania uniwersalnego. Zajęciom będą towarzyszyły warsztaty tematyczne i krótkie zadania wdrażające studentów w opisane poniżej zagadnienia rozłożone proporcjonalnie na oba semestry.
Strona z portfolio prowadzącego:
Bio prowadzącego:
dr Izabela Marta Jurczyk, Artysta, Designer, Typograf
Adiunkt w Instytucie Projektowania Graficznego na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Stypendystka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2018/2019. Od 2018 roku, nieprzerwanie Członek Jury A'Design Award & Competition, jednego z najważniejszych konkursów projektowych na świecie
Jurorka w Konkursie Kreatorskim Festiwalu Art & Design, zorganizowanego przez Akademickie Centrum Designu. Koordynatorka i kuratorka projektów edukacyjnych z obszaru art & science realizowanych we współpracy z Centre for Digital Biology and Biomedical Science – Biobank Łódź®, działającą na Wydziale Biologii UŁ. Od ponad 20 lat stale poszerza zakres swojej działalności, współpracuje jako projektant i realizator z wieloma galeriami w Polsce i za granicą. Jako projektant ma na swoim koncie kilkadziesiąt projektów i realizacji publikacji o sztuce jak również znaczące projekty identyfikacji przestrzeni publicznej oraz wydarzeń kulturalnych.
Typ studiów:
stacjonarne I stopnia
Nr sali: 111
Charakterystyka:
Program Pracowni Podstaw Typografii i DTP wprowadza studentów w praktyczne aspekty wiedzy o typografii, począwszy od historii pisma, poprzez klasyfikację czcionek i rodzajów druku, na współczesnych formach typografii komputerowej kończąc. Uczy rozpoznawać charakterystyczne cechy krojów pism i ich użyteczność w przekazie informacji a także odpowiednio hierarchizować treść przekazu w oparciu o funkcjonalną formę plastyczną oraz przygotowywać projekty do druku cyfrowego. Pracownia posiada stanowiska komputerowe wyposażone w odpowiednie oprogramowanie, skaner wysokiej rozdzielczości oraz urządzenie wielofunkcyjne XEROX formatu A3. Studenci za pomocą praktycznych zadań ćwiczą umiejętność pracy w wektorowych i bitmapowych programach komputerowych.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Bio prowadzącego:
Urodzony w 1965 roku w Łodzi. Studia na Wydziale Grafiki PWSSP (obecnie ASP) zakończone dyplomem w Pracowni Graficznego Projektowania Przestrzeni prof. A. Smoczyńskiego i w Pracowni Projektowania Grafiki Reklamowej i Propagandowej prof. B. Balickiego. Rozpoczyna pracę w ASP w Łodzi jako asystent w Pracowni Wstępnego Projektowania Graficznego, następnie Projektowania Informacji Wizualnej prof. J. Trelińskiego na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Wykłada także w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej Projektowanie Systemów Identyfikacji Graficznej, Projektowanie Typograficzne, Grafikę Edytorską, Semiotykę Wizualną i Projektowanie Grafiki Reklamowej. W 1999 roku uzyskuje stopień doktora w specjalności Projektowanie Graficzne. Zajmuje się projektowaniem logotypów, identyfikacji wizualnych, opakowań, plakatów i grafiką wydawniczą.