Asystentki:
dr Gabriela Cichowska
dr Aleksandra Kozioł
Typ studiów:
stacjonarne jednolite studia magisterskie - dotyczy studentów Wydziału MiR
stacjonarne I stopnia- dotyczy studentów pozostałych Wydziałów w
stacjonarne II stopnia- dotyczy studentów pozostałych Wydziałów w
Nr sali: 211 (gmach: ul. Wojska Polskiego)
Charakterystyka:
Student 1-ego roku przychodzi do pracowni malarstwa z pewnymi umiejętnościami realistycznego malowania zweryfikowanymi egzaminem. Początkowy semestr przeznaczony jest na ćwiczenia techniczne utrwalające umiejętności adepta, lub je uzupełniające. Od drugiego semestru zachęcany jest do zdefiniowania własnego artystycznego credo i podjęcia własnej problematyki malarskiej – to jest cel główny. Po samookreśleniu następuje praca nad doborem najlepszych środków dla wyrażenia treści (użytym kodem wizualnym), dobór odpowiedniego warsztatu i praca nad nim, wzbogacanie refleksji (miedzy innymi przez lektury).
Ułatwieniu odnalezienia sensu własnej twórczości służy analiza sensów zastanych -lub ich podważenie- w występujących zjawiskach w pracowni lub poza nią. W pracowni mamy kontakt z materią ożywioną i nieożywioną, w różnym stopniu uporządkowania estetycznego i znaczeniowego. Materia ożywiona to głównie ludzie w różnym stopniu poruszający się (dobry temat malarski), czasami z aluzyjnym wyróżnieniem kogoś w rodzaju klasycznego modela, zachęcającego do studiów z natury, analizy koloru i formy na wzór akademicki, bądź dokonania np. pastiszu, czy dekonstrukcji. Materia nieożywiona występująca w przestrzeni pracowni w różnym stopniu uporządkowana, również stanowi pretekst malarskich poszukiwań z pewnym wyróżnionym fragmentem, aluzją do martwej natury. Zarówno model jak i martwa natura zawierają tematykę formalna i znaczeniową będącą pretekstem do własnych poszukiwań artystyczno- technologicznych. Zjawiska z poza pracowni (czy jako szkice z natury, fotografie, zjawiska kultury) mogą być inspiracją do powstających obrazów. studenci są również zachęcani do wizualnych operacji semantycznych w przestrzeni publicznej. Preferowane jest doświadczanie różnych mediów, różnych środków ekspresji, od tradycyjnych do zupełnie nieszablonowych, różnych stylów malowania. Bycie komunikatywnym jako bycie wszechstronnym, czyli możliwość rozumienia różnych użyć języka: na przykład: swobodne posługiwanie się językiem realizmu jak i językiem abstrakcji. Pełne uczestnictwo w kulturze na zasadzie budowania odniesień między formą plastyczną a wyznawaną filozofią, stanem psychologicznym czy zjawiskami politycznymi lub socjologicznymi. Radość bycia sobą, całkowita harmonia z użytymi środkami wyrazu i technologii, kontemplacja tu i teraz.
Asystent:
dr Aleksandra Kozioł
Typ studiów:
stacjonarne jednolite studia magisterskie
stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia
Nr sali: 210
Charakterystyka:
Celem studiów w Pracowni Malarstwa i Działań Interdyscyplinarnych jest doświadczanie i rozwijanie postawy twórczej.
Proponujemy ćwiczenia umożliwiające nieskrępowany rozwój. Doceniamy wielość punktów widzenia i oczekujemy ciekawych postaw oraz różnorodnych światopoglądów. Nasza Pracownia, to miejsce, gdzie poznajemy przeszłe i analizujemy aktualne tendencje w sztuce.
Uważamy, że w pracowni, bezpośrednio przy obrazie, jest miejsce na przekazanie wiedzy proceduralnej rozumianej jako sposób myślenia, styl rozwiązywania problemów formalnych i plastycznych oraz tych z zakresu techniki malarskiej. Kształcenie odbywa się na drodze indywidualnej, a najczęstszą formą oddziaływania jest korekta. Kolektywne formy nauczania, to wprowadzenie do tematu, pokaz oraz wykład. Ważnym elementem studiów są indywidualne ścieżki poszerzania wiedzy i zainteresowań przez, m.in.: lektury, wystawy oraz Internet. Studia w pracowni polegają na aktywnym uczestnictwie w procesie dydaktycznym, na który składa się wykonanie zestawu zaproponowanych zadań z natury oraz z wyobraźni i regularny kontakt z prowadzącymi pracownię. Podstawą do zaliczenia jest obecność na ćwiczeniach i namalowanie przewidzianych programem pracowni obrazów. W ciągu semestru od studentów kierunku malarstwo wymagamy sześć obrazów, studenci pozostałych kierunków malują cztery obrazy.
Studenci pierwszego roku studiują na podstawie autorskiego programu. Zwracamy w nim uwagę na poszerzenie kompetencji z zakresu techniki. Studenci lat starszych malują z natury zadania zaproponowane w pracowni, jednak zmieniają się względem ich prac wymagania. Oczekujemy, wraz z kumulacją doświadczeń i wiedzy, wyższego poziomu kreacji i samodzielności. Przejawia się to w dojrzałości formy malarskiej i indywidualizacji postaw.
Na początku czwartego roku studiów student określa swoje dążenia i zainteresowania w formie własnego credo i ustalonego z prowadzącymi indywidualnego programu. Natomiast zestaw prac dyplomowych może być kontynuacją wcześniejszych ustaleń lub sformułowaną na nowo propozycją.
Asystent:
mgr Bartek Flis
Typ studiów:
studia dzienne
Nr sali: 272
Charakterystyka:
W Pracowni Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej zaczynamy bardzo tradycyjnie... od obserwacji świateł i cieni układających się na przedmiotach, draperiach i ciele modelki, a mówiąc zwięźlej od próby namalowania martwej natury. To jednak skromny początek drogi jaką w kolejnych latach podążają nasi studenci. Jedni pozostają wierni płótnom malarskim, podczas gdy inni wychodzą poza ich ramy... w przestrzeń (dosłownie i w przenośni).