Typ studiów:

stacjonarne I stopnia

Nr sali: 115

Charakterystyka:

Pracownia Projektowania Identyfikacji Graficznej [P.I.G] kształci na poziomie licencjackim w zakresie projektowania: znaków graficznych, skróconych form wizualnych, identyfikacji graficznych, systemowego oraz kreatywnego myślenia. Celem Pracowni jest wykształcenie umiejętności syntetycznego podejścia do zadania projektowego, formułowania problemu, analitycznego i krytycznego myślenia oraz przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu podstaw projektowania identyfikacji graficznej, które osoba studencka ma za zadanie zaimplementować w poszczególnych ćwiczeniach semestralnych. Od projektu znaku opartego na typografii (logotyp), projektu szyldu, opracowania znaku graficznego odpowiadającego na konkretne zagadnienie, po określenie zasad ich stosowania (księga znaku). Istotnym elementem programu Pracowni są również działania eksperymentalne. Osoby studenckie na II semestrze losują hasła z których projektują identyfikacje graficzne dla wymyślonych przez nich tematów. To zadanie, odmienne od standardowych, daje przestrzeń na kreatywne i niestandardowe rozwiązania wizualne. Każdy semestr porusza inne kwestie z zakresu projektowania identyfikacji graficznej: takie jak: systemowość, spójność projektowa, skrót wizualny, pomysł (key visual), kreatywność myślenia, spełnienie założeń danego zagadnienia czy umiejętność prezentacji projektu. Ważną częścią tego procesu jest analiza (research) – praca, która daje podstawy do podejmowania kolejnych kroków projektowych. Studenci wychodzą poza mury uczelni, szukają zniszczonych lub źle zaprojektowanych witryn sklepowych, szyldów, elewacji i opracowują nowe koncepcje graficzne w oparciu o wykonaną wcześniej dokumentację. Pracownia Projektowania Identyfikacji Graficznej jest pracownią dyplomującą. Zakres projektu dyplomowego obejmuje projekt kompleksowej identyfikacji graficznej odpowiadającej na postawiony przez osobę studencką problem, który indywidualnie omawiany jest z prowadzącym. W skład dyplomu wchodzi m.in. projekt znaku graficznego, typografii, kolorystyki, opracowanie podstawowych druków funkcjonalnych, key visual projektowy oraz implementacja na różnych nośnikach np. elewacja, samochód, citylight, tekstylia czy środki komunikacji elektronicznej.

Link:

#pigstudio #znak #znakgraficzny #signdesign #logo #logobook #brandbook #id #visualidentity #keyvisual #creativestuff #graphicdesign #identitydesign


dr Przemysław Hajek

Grafik, projektant, dyrektor artystyczny magazynu „Powidoki”, nauczyciel akademicki, zatrudniony na stanowisku adiunkta (ASP Łódź) na Wydziale Sztuk Projektowych. W Instytucie Projektowania Graficznego prowadzi Pracownię Projektowania Identyfikacji Graficznej I° (P.I.G.). Opiekun Koła Naukowego „Powidoki”. Laureat kilku nagród i wyróżnień za projekt graficzny magazynu „Powidoki”, m.in. PGDA (2019), Silver A'design Award, Włochy (2021–2022), Communication Arts, USA (2023), finalista konkursu Dobry Wzór (2024).

Linki:

  • 01.png
    Filename: 01.png
    Size: 131.38 KB
  • 02.png
    Filename: 02.png
    Size: 310.54 KB
  • 03.png
    Filename: 03.png
    Size: 39.36 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 127 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 35.2 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 55.07 KB
  • 07.png
    Filename: 07.png
    Size: 196.25 KB
  • 08.png
    Filename: 08.png
    Size: 266.8 KB
  • 09.png
    Filename: 09.png
    Size: 315.28 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 190.23 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 47.88 KB
  • 12.png
    Filename: 12.png
    Size: 366.39 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 40.12 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 56.97 KB
  • 15.png
    Filename: 15.png
    Size: 124.93 KB

Typ studiów:

stacjonarne II stopnia

Nr sali: 109

Charakterystyka:

Pracownia Projektowania Grafiki Wydawniczej istnieje od 1969 roku. Jest jedną z czterech głównych pracowni projektowych Katedry Projektowania Graficznego, Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi.

Pracownia Projektowania Grafiki Wydawniczej jest pracownią dyplomową - kształci grafików projektantów w zakresie szeroko pojętego projektowania graficznego, form wydawniczczych, typografii i infografiki. Dyplom w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej jest podsumowaniem minimum trzech semestrów studiów w pracowni. Komplementarny program pracowni obejmuje głównie wiczenia z architektury typografii, projektowania książki, anatomii i morfologii wydanictw, nowoczesnych technik opracowywania gridu i lay-outu wydawnictw, gazet oraz czasopism, a także komputerowe projektowanie strukturalne, prezentacje multimedialne oraz porównawczą wizualizację baz danych. W trakcie komplementarnego i unikalnego kursu, studenci poznają zasady konstrukcji form edytorskich, od prezentacji typograficznych, serii wydawniczych, języka komiksu poprzez złożone formy strukturalne takie jak wydawnictwa leksykalno-encyklopedyczne, magazyny ilustrowane i gazety codzienne.

Tematy dowolne, zakładają obszar interfejsu gier, stron internetowych i nawigacyjnych struktur publikacji i prezentacji. Otwarta, dynamiczna struktura programu i ćwiczeń pracowni umożliwia korelacje i dialog z aktualnymi tendencjami i kierunkami rozwoju we współczesnej grafice projektowej. Wykłady uzupełniające, strona 109, aktualizują wiedzę studentów w zakresie nowych kierunków I stylów. W pracowni studiuje średnio 20 studentów studiów dziennych, oraz około 70 studentów studiów zaocznych i licencjackich.

PPGW jako jedyna tego typu pracownia w Polsce prowadzi kompleksowy program komputerowego projektowania gazet, wydawnictw książkowych i czasopism. Program ćwiczeń pracowni uzupełnia szereg wykładów teoretycznych z zakresu przedmiotu głównego, historii designu, typografii, edytorstwa i infografiki. Istotnym elementem jest cykl wykładów specjalistycznych podczas których zaproszeni goście szeroko i wnikliwie omawiają aspekty współczesnej sztuki projektowej oraz dyscyplin pokrewnych. Ważnym elementem promującym dokonania studentów i program pracowni jest strona www. I zwiazany z nia blog oraz linki towarzyszące. Studenci mają dostęp do zasobow intelektualnych pracowni poprzez bibliografię, oraz indeksy tematyczne.

Typ studiów:

stacjonarne I stopnia
stacjonarne II stopnia

Nr sali:  112

Charakterystyka:

Podstawowym zadaniem Pracowni Projektowania Plakatu jest praca nad konstruowaniem komunikatu wizualnego przy jednoczesnym zachowaniu klarowności przekazu i atrakcyjnej formie graficznej. Program Pracowni obejmuje m.in. zagadnienia związane ze świadomym posługiwaniem się kompozycją, kolorem i typografią oraz hierarchizowaniem struktury warstwy informacyjnej. Studenci realizują zadania o zróżnicowanym stopniu trudności, od prostych ćwiczeń skupionych na znaczeniu obrazu, kompozycji typograficznej, typografii semantycznej i komunikowaniu za pomocą form abstrakcyjnych. W Pracowni powstają także plakaty społeczne, plakaty dedykowane promocji wydarzeń kulturalnych, plakaty systemowe.

Pracownia Projektowania Plakatu kształci studentów I i II stopnia, jest pracownią dyplomującą zarówno na poziomie studiów licencjackich jak i magisterskich.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 792.9 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 1918.35 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 2235.8 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 1865.49 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 2777.86 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 1217.44 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 2085.16 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 1031.67 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 2756.78 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 2410.27 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 1404.67 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 1618.96 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 2462.68 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 704.23 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 2175.56 KB

Asystent:

mgr Witold Gretzyngier

Nr sali:  114

Charakterystyka:

Celem pracowni jest przygotowanie studenta do samodzielnej, autorskiej pracy w charakterze projektanta graficznego ze szczególnym uwzględnieniem szerokiego spektrum zagadnień takich jak: projektowanie opakowań, grafika w przestrzeni publicznej, kampanie społeczne, kompleksowa oprawa graficzna na potrzeby rynku muzycznego, projektowanie dla instytucji kultury, tworzenie grafiki na potrzeby przemysłu mody czy sportu, druków ulotnych i małych wydawnictw. Program opiera się na indywidualnym podejściu do każdego, partnerskich stosunkach pedagog-uczeń i nie narzuca określonego wzorca do naśladowania. Te unikalne warunki pracy dydaktycznej mają służyć wydobyciu i rozwojowi talentów oraz indywidualnych postaw twórczych. Pracownia posiada własny warsztat sitodrukowy do realizacji prac na papierze i tekstyliach.


dr Jakub Stępień

Dzień dobry, nazywam się Jakub Stępień aka Hakobo (ur. 1976 Łódź, Polska) należę do 50 najważniejszych obecnie plakacistów na całym świecie (według Johna Fostera, autora książki New Masters of Poster Design: Poster Design for the Next Century). Doskonale czuje się również w identyfikacji wizualnej, działaniach na pograniczu sztuki i dizajnu, w modzie i ogólnie – grafice użytkowej. Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi w kraju, m.in [1]. z NOSPR, Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Plakatu, Galeria Design BWA Wrocław, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, IAM, NCK. Od 2001 roku tworzę Hakobo Studio, w którym pracuję jako art director i graphic designer. Wśród moich klientów znajdują się: Andrzej Wajda, Netflix, Łódź Design Festival, Wyborowa, Tate Britain, Cropp, Vans, Pogo Skateboarding, Universal Music i inni.

dr Jakub Stępień

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

do góry