• 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 988.64 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 1006.78 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 31.99 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 53.17 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 193.45 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 249.14 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 119.35 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 120.62 KB
  • 13.jpg
    Filename: 13.jpg
    Size: 760.02 KB
  • 14.jpg
    Filename: 14.jpg
    Size: 629.71 KB
  • 15.jpg
    Filename: 15.jpg
    Size: 1341.74 KB
  • 16.jpg
    Filename: 16.jpg
    Size: 580.02 KB
  • 17.jpg
    Filename: 17.jpg
    Size: 403.74 KB

Asystent:

dr Oskar Gorzkiewicz

Typ studiów:

jednolite studia magisterskie

Nr sali: 144

Charakterystyka:

Obecne tendencje w sztuce, naznaczone priorytetem oryginalności, indywidualizmu, a czasem nawet skrajnego subiektywizmu, wywierają na twórcach presję, domagając się obrazów wyjątkowych, o niespotykanych, unikalnych cechach, co oznacza ciągłe poszukiwania i eksperymentowanie. Bogactwo pojawiających się nowości technologicznych szybko wchłaniane jest przez graficzny warsztat. Możliwość korzystania z szerokiego wachlarza rozwiązań warsztatowych, a przede wszystkim łączenia technik jest otwarciem inspirującej przestrzeni do nowatorskich działań twórczych, realizacji śmiałych koncepcji i kształtowania własnego języka artystycznej wypowiedzi. Pozwala to twórcy wyjść poza przypisane jej standardy i narzucać własny wyraz, właściwy estetyce naszych czasów. Współczesna grafika artystyczna jest właściwą odpowiedzią na zapotrzebowanie współczesnej kultury wizualnej, jednak tylko wtedy, gdy nie odcina się od ciągłości dziedziczenia wartości, które ukształtowały sztukę europejską. To właśnie zachowanie aksjologicznej niezmienności pozwala jej zajmować dzisiaj ważną i znaczącą pozycję pośród uznanych dziedzin sztuki. Jest to też jedna z głównych tez, na której oparty jest program dydaktyczny Pracowni Technik Łączonych.

Program Pracowni Technik Łączonych ma na celu przekazanie niezbędnej wiedzy o istocie artystycznej wypowiedzi i specyfice tworzenia dzieła graficznego oraz stałe poszerzanie umiejętności w sprawnym posługiwaniu się warsztatem.

Realizacja programu dydaktycznego wymaga poświęcenia szczególnej uwagi pielęgnowaniu suwerennej swobody twórczej, niezależnej od doraźnych wpływów, stereotypów ikonograficznych i schematów stylistycznych obecnych w dzisiejszej popkulturze. Konieczny jest kompromis pomiędzy świadomością istnienia we współczesnym kontekście kulturowym, a szacunkiem dla tradycji i osiągnięć stanowiących dorobek sztuki europejskiej. I to właśnie on stanowi właściwy fundament do przeprowadzenia efektywnego procesu edukacyjnego, określenia kryteriów, wymagań, i znalezienia płaszczyzny porozumienia w relacji pedagog–student.

  • 01.jpg
    Filename: 01.jpg
    Size: 754.44 KB
  • 02.jpg
    Filename: 02.jpg
    Size: 1170.14 KB
  • 03.jpg
    Filename: 03.jpg
    Size: 811.64 KB
  • 04.jpg
    Filename: 04.jpg
    Size: 1841.8 KB
  • 05.jpg
    Filename: 05.jpg
    Size: 795.9 KB
  • 06.jpg
    Filename: 06.jpg
    Size: 1450.39 KB
  • 07.jpg
    Filename: 07.jpg
    Size: 811.67 KB
  • 08.jpg
    Filename: 08.jpg
    Size: 995.34 KB
  • 09.jpg
    Filename: 09.jpg
    Size: 944.76 KB
  • 10.jpg
    Filename: 10.jpg
    Size: 282.71 KB
  • 11.jpg
    Filename: 11.jpg
    Size: 397.96 KB
  • 12.jpg
    Filename: 12.jpg
    Size: 2411.93 KB

Typ studiów:

jednolite studia magisterskie

Nr sali:

207

202

Charakterystyka:

Krótka historia Pracowni

Pracownia Technik Wklęsłodrukowych istnieje w strukturze Katedry Grafiki Warsztatowej od 1971 roku, czyli od powołania do życia Wydziału Grafiki. Pracownia przez długie lata funkcjonowała pod nazwą Pracowni Technik Metalowych. Oficjalna zmiana nazwy nastąpiła w 2012 roku. Pierwszym kierownikiem był prof. Leszek Rózga (od 1971 do 1994 roku). Następnie w latach 1994 - 1998 Pracownią kierował prof. Andrzej Bobola Kabała. W latach 1998 - 2016 Pracownię prowadził prof. Krzysztof Wawrzyniak przy współpracy z dr hab. Alicją Habisiak Matczak. Od października 2016 roku kierownikiem Pracowni jest dr hab. Alicja Habisiak Matczak.

Charakterystyka i program Pracowni

Pracownia Technik Wklęsłodrukowych jest pracownią specjalizacyjną, dyplomująca w zakresie grafiki artystycznej. Pracownia jest otwarta dla utalentowanych, aktywnych, obdarzonych twórczą inwencją studentów ze wszystkich wydziałów Akademii. Pracownia udostępnia również swoje warsztaty i służy pomocą dydaktyczną studentom krajowym i zagranicznym odwiedzającym naszą uczelnię w ramach różnych programów naukowej wymiany. Wykładowcy i studenci uczestniczą w międzynarodowych projektach artystycznych, wystawach i sympozjach.

Program pracowni wyrasta z tradycji łódzkiej szkoły grafiki. W zależności od potrzeb wynikających z zainteresowań studentów jest modyfikowany i aktualizowany. Celem kształcenia studentów w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych jest: profesjonalne opanowanie warsztatu graficznego właściwego dla druku wklęsłego, rozwijanie kreatywności, rozbudzanie inwencji i wyobraźni, przygotowanie studentów do przyszłej samodzielnej pracy artystycznej.

Studenci w trakcie odbywanych zajęć poznają i doskonalą tradycyjne techniki druku wklęsłego, takie jak: sucha igła, miedzioryt, mezzotinta, kolografia i techniki trawione, takie jak akwaforta, akwatinta, odprysk, miękki werniks. Mają oni możliwość odkrywania i poznawania technik, które są rzadziej stosowane w dziedzinie druku wklęsłego, takie jak akwatinta solna, lawowana, czy akwatinta piaskowa. Dzięki prowadzonym przez wykładowców badaniom m. in. nad zastosowaniem blach żelaznych w druku wklęsłym, studenci poznają także techniki ferrotinty i ferroforty. Prowadzone są także eksperymenty z technikami wykorzystującymi emulsje światłoczułe, oraz z technikami przedruku anastatycznego. Rozwijane są też badania nad zastosowaniem metod graficznych zaliczanych do popularnego na świecie nurtu „non toxic”. Istotnym uzupełnieniem programu Pracowni jest działalność Koła Naukowego „Eksperymentarium”, które prowadzi własne warsztaty oraz zaprasza wybitnych specjalistów z Polski i z zagranicy do prezentacji nowatorskich rozwiązań technologicznych. Studenci są zachęcani do prowadzenia własnych doświadczeń i twórczego łączenia technik. Mają swobodę w doborze materiałów służących za matryce wklęsłodrukowe - oprócz tradycyjnej blachy miedzianej i cynkowej stosowane jest pleksi, aluminium, blacha żelazna i różnorodne niekonwencjonalne matryce kolograficzne. Możliwe jest też włączanie innych technik graficznych w proces powstawania ostatecznej odbitki. Punktem wyjścia do grafik jest rysunek, obraz lub projekt wykonany cyfrowo. Powstają także grafiki kreowane alla prima, bezpośrednio na matrycy. Tematyka i stylistyka prac jest różnorodna, odpowiada różnym postawom artystycznym studentów. Istotnym elementem edukacji jest doskonalenie formy powstających prac poprzez analizę kompozycji i adekwatny dobór środków graficznych. Dobrze opanowany warsztat ma być narzędziem do tworzenia interesujących, oryginalnych i poruszających obrazów. Realizowane są prace monochromatyczne, barwne oraz barwione ręcznie. Profesjonalny warsztat pracowni umożliwia realizację prac w różnej skali – od miniatur po grafiki wielkoformatowe. Obok grafik w tradycyjnej formie powstają także książki artystyczne, instalacje z wykorzystaniem odbitek i matryc, a także prace o charakterze hybrydowym.

Warsztat graficzny mieści się w przestronnych salach 207 i 202 na drugim piętrze budynku głównego ASP. Dzięki prowadzonym przez wykładowców badaniom naukowym, Pracownia wyposażona jest w dwa profesjonalne dygestoria zaprojektowane do bezpiecznego trawienia blach w wielu roztworach chemicznych.

Wystawy, sympozja i warsztaty graficzne

Studenci zachęcani są do organizowania wystaw zbiorowych i indywidualnych, prowadzenia zajęć edukacyjnych dla młodzieży oraz do udziału w konkursach graficznych. Aktywnie uczestniczą w organizowaniu wystaw w działającej przy Pracowni Galerii Grafiki Studenckiej „Pomiędzy”.

Studenci Pracowni są dostrzegani na konkursach graficznych krajowych i międzynarodowych, a także osiągają bardzo dobre wyniki w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego organizowanego dla studentów Akademii oraz w Konkursie na Małą Formę Graficzną, organizowanym przez galerię Amcor w Łodzi.

Nawiązana w 2003 roku współpraca z Międzynarodowym Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino trwa nieprzerwanie do dzisiaj. Pracownia organizuje dla swoich najlepszych studentów sympozja i warsztaty graficzne w Międzynarodowym Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino.

Od 2013 roku wykładowcy i studenci uczestniczą w Międzynarodowym Projekcie koordynowanym przez prof. Jose Quaresma z Uniwersytetu w Lizbonie, który polega na realizacji grafik na wybrany w danym roku temat inspirowany dziełami literackimi oraz organizacji wystaw w kilku ośrodkach akademickich w Europie, Brazylii, czy Nowej Zelandii. Wszystkim wystawom towarzyszą katalogi oraz międzynarodowe konferencje graficzne

O Kole Naukowym "Eksperymentarium"

  • 001.jpg
    Filename: 001.jpg
    Size: 592.54 KB
  • 002.jpg
    Filename: 002.jpg
    Size: 466.83 KB
  • 003.jpg
    Filename: 003.jpg
    Size: 874.28 KB
  • 004.jpg
    Filename: 004.jpg
    Size: 875.52 KB
  • 005.jpg
    Filename: 005.jpg
    Size: 661.53 KB
  • 006.jpg
    Filename: 006.jpg
    Size: 914.07 KB
  • 007.jpg
    Filename: 007.jpg
    Size: 1337.66 KB
  • 008.jpg
    Filename: 008.jpg
    Size: 857.53 KB
  • 009.jpg
    Filename: 009.jpg
    Size: 663.38 KB

Typ studiów:

jednolite studia magisterskie

Nr sali: 209

Charakterystyka:

Program pracowni ma za zadanie wprowadzenie w klasyczny oraz cyfrowy świat druku artystycznego. Pracownia Podstaw Grafiki Warsztatowej oferuje kompleksowe zapoznanie się ze sposobami druku: wypukłego, wklęsłego, płaskiego, sitowego i cyfrowego. Program Pracowni ma na celu ukazanie możliwości warsztatowych i kształcenie zamiłowania do pracy w klasycznych technikach graficznych. Głównym założeniem jest, iż grafika to sposób myślenia a technologie i narzędzia są środkiem do realizacji własnych poszukiwań artystycznych. Studenci od samego początku traktowani są indywidualnie zgodnie z zainteresowaniami oraz umiejętnościami plastycznymi. Celem takiego podejścia jest stworzenie warunków do budowania własnego indywidualnego języka graficznych środków wyrazu.

do góry